Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh novely stavebního zákona, díky níž by mělo začít v ČR fungovat stavební řízení. Stavební zákon se má změnit ve spolupráci se samosprávami a zároveň se mají zachovat místní stavební úřady, kde rozhodují znalosti prostředí.
Podle MMR přitom stále platí hlavní motto: Jeden úřad, jedno podání, jedno razítko.
Novela ponechává Specializovaný a odvolací stavební úřad (SOSÚ) pro strategické a rozsáhlejší liniové stavby, který bude rozhodovat o takzvaných vyhrazených stavbách, tedy o velkých infrastrukturních projektech, dálnicích, elektrárnách atd. Na SOSÚ budou pracovat zaměstnanci specializovaní pouze na tento typ staveb, čímž se zvýší rychlost a kvalita.
Zaveden bude také institut jednotného environmentálního povolení.
Oproti platnému stavebnímu zákonu dochází také ke změně v původním pojetí integrace dotčených orgánů. Dotčené orgány, které dnes nejsou součástí státní správy, integrovány do stavební správy nebudou.
Náhradou za tuto změnu je ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí (MŽP) navrhováno do stavebního zákona zakotvení tzv. jednotného závazného stanoviska, které bude sloužit jako podklad pro stavební úřad v řízení o povolení záměru. Toto jednotné závazné stanovisku bude obsahovat podmínky a posouzení všech dotčených veřejných zájmů v oblasti ochrany životního prostředí.
Ministerstvo životního prostředí zároveň projednává zákon o jednotném environmentálním stanovisku (JES), aby se zjednodušil současný složitý systém vydávání mnoha stanovisek podle devíti různých zákonů. V budoucnu bude díky novému zákonu vydáváno v oblasti ochrany životního prostředí pro konkrétní stavbu pouze jedno stanovisko a pouze jedním úřadem.
Jednotné environmentální stanovisko v sobě zahrne správní akty obsažené v devíti různých zákonech z oblasti ochrany životního prostředí. Ty budou mít nově podobu vyjádření dotčených orgánů, souhrnně jako součást JES je pak vydá příslušný správní orgán.
Tím bude obecní úřad obce s rozšířenou působností, ve vybraných případech (např. v případě, že součástí bude výjimka z tzv. druhové ochrany podle zákona o ochraně přírody a krajiny, u rozsáhlejších záborů zemědělské půdy podle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu apod.) krajský úřad.
Součástí JES bude i proces posuzování vlivů záměru na životní prostředí u záměrů, které mu podléhají dle stávající podoby zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Vydání JES se předpokládá jako podklad pro rozhodnutí o povolení záměru dle stavebního zákona a navazující řízení ve smyslu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.