Spropitné nechává obsluze 92 % Čechů. Pouhá 2 % se staví ke spropitnému odmítavě a nedává jej nikdy a nikde. Vyplynulo to z průzkumu, který realizovala agentura IPSOS pro Českou spořitelnu.
Nejčastěji nechávají dotázaní dýško tou formou, že výši útraty zaokrouhlí na celé desetikoruny směrem nahoru na nejbližší celé desetikoruny. U částky 158 Kč tak nejčastěji zaokrouhlí na 160 Kč. Tímto způsobem odměňuje obsluhu 54 % respondentů. Dalších 38 % připočte k útratě 10 % z ceny účtu.
Procenta, která dají obsluze jako spropitné, nejčastěji počítají muži a vysokoškolsky vzdělaní lidé.
Výši dýška ovlivňují různé faktory. Pro 86 % Čechů je nejdůležitější chování obsluhy. Vzhledem restaurace se řídí jen 5 % dotázaných a výší spropitného u ostatních platících jen v 1 % případů. Nejštědřejší jsou pak podle průzkumu obyvatelé Karlovarského kraje a Vysočiny, nejméně nechávají obsluze lidé z Liberecka.