Pojištění i pro motorová vozítka pro děti nebo jednotné evropské potvrzení o bezeškodním průběhu pojištění. I takové novinky obsahuje návrh změny motorové směrnice , kterou vydala Evropská komise. Chce zvýšit ochranu obětí dopravních nehod a zlepšit práva těch, kdo se pojišťují. Návrhem se bude nyní zabývat Evropský parlament a Rada EU.
Dle vyjádření Evropské komise by měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jsou provozována na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.
Podle této definice by se pak povinné ručení mělo vztahovat nově nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka, což vyvolá řadu komplikací zejména pro spotřebitele. Za český trh usilujeme o řešení, jež nám umožní tuto povinnost vyjmout nebo alespoň zmírnit,
uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Další změnou, kterou přináší evropská směrnice, je sjednocení potvrzení o bezeškodním průběhu ve všech státech EU. Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se např. přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,
popisuje Matoušek.
Návrh Evropské komise má krom jiného zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech členských státech EU stejně.
Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,
vysvětluje Lucie Žulavská, specialistka na pojištění motorových vozidel České asociace pojišťoven.
V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů.
Také zajištění rovnosti všech občanů EU v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V ČR je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, tzn. že tento problém u nás neexistuje; nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,
upozorňuje Žulavská.