Každý řidič by podle české legislativy měl s sebou v autě vozit v rámci povinné výbavy náhradní žárovky a pojistky, klíč na matice kol, zvedák (hever), rezervní kolo (za určitých okolností stačí opravná sada na pneu nebo sjednaná asistence), výstražný trojúhelník, reflexní vestu a lékárničku.
Kvůli modernizaci českého vozového parku je ale možné na místě opravit pouze každé šesté auto. Až 85 % zásahů asistenčních společností u poruch proto nakonec končí odtahem do odborného autoservisu. U novějších aut se totiž v autoservisech provádějí i úkony jako výměna žárovek, či pojistek, čemuž dnes předchází ještě diagnostika. Na místě je technik z asistenční společnosti v závislosti na typu a modelu vozidla schopný vyměnit maximálně píchlé kolo, opravit menší poškození pneu, zkontrolovat dobíjení baterie a nastartovat vozidlo s vybitou baterií, vyměnit klínový řemen a příslušenství, opravit nebo vyměnit hadice chlazení motoru či vyčerpat nevhodné palivo. Informace vyplývají ze zprávy České asociace asistenční společností (ČAAS).
V současnosti platná technická část povinné výbavy vozidel odpovídá zhruba době, kdy se do zákona dostala, jenže situace se dnes významně posunula a řada automobilových značek podmiňuje platnost záruky péčí o vozidlo v autorizovaném servisu,
uvedl Vladimír Fuchs, viceprezident ČAAS s tím, že naopak hasicí přístroj pro likvidaci požáru ve vozidle v jeho počátku dnes v povinné výbavě chybí navzdory tomu, že i podle hasičů to může být efektivní pomocník v počáteční fázi požáru.
Jaké závady vozidel nejčastěji řeší asistenční společnosti:
- baterie, problémy se startováním a elektroinstalací 50 %
- pneumatiky a kola 27 %
- mechanické závady a problémy 11 %
- zabouchnuté klíče, nefunkční zámek 8 %
- problémy s palivem, záměna paliva 2 %
- ostatní závady a chyby řidiče 1 %
Zdroj: ČAAS