Hlavní navigace

Reklamovat můžete i jídlo v restauraci. Víte jak a na koho se obrátit, když neuspějete?

Veronika Doskočilová

Reklamování obuvi nebo elektroniky se Češi nebojí. V situaci, kdy dostanou nevyhovující jídlo v restauraci se však drtivá většina neozve. Buď se stydí, případně neví, jaká mají práva a co mohou požadovat. Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či v chuti, říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Pokud vám například přinesli zcela jiný pokrm, než jaký jste si objednali, měla by výměna proběhnout bez jakékoli diskuze okamžitě poté, co číšníka na chybu upozorníte. Reklamovat ale musíte včas, nikoli až s prázdným talířem.

Restaurace je dále zodpovědná i za to, že pokrmy a nápoje mají takové složení, jaké uvádí v jídelním lístku, nebo jsou připravované takovou úpravou, kterou restaurace uvádí. Pokud nebyly tyto vlastnosti specifikovány, měly by odpovídat obvyklým zvyklostem. Tedy že například ke svíčkové dostanete plátek hovězího a ne párek.

Reklamovat je samozřejmě možné i vyúčtování. Vždy si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit, uvádí Lukáš Zelený. Slevu můžete požadovat například při dlouhém čekání. Nebo můžete od smlouvy odstoupit a odejít.

Pokud už k reklamaci dojde, je potřeba, abyste jednali co nejdříve. Stížnost vzneste hned, jak si nedostatku všimnete. Samozřejmostí je slušné a klidné jednání, kdy obsluze popíšete situaci a řeknete, co není v pořádku. Pokud by se číšník zdráhal situaci řešit, nechte si zavolat provozní nebo jinou osobu, která má takové věci na starosti. V každé provozovně je vždy někdo takový přítomen.

V situaci, kdy je vaše stížnost oprávněná, máte vždy nárok na slevu. Žádat ale můžete i nápravu, například dopečení masa či přinesení nového pokrmu. A pokud jde o závažné nedostatky, které není možné napravit, máte právo odejít bez placení.

Do složité situace se však můžete dostat při upozornění na vady subjektivní povahy, tedy například chuti nebo konzistence. Názory vaše a obsluhy se mohou lišit a s reklamací tak nemusíte uspět. Pak je lepší se podobnému podniku vyhnout, případně udělit odpovídající hodnocení. Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu).

Našli jste v článku chybu?