Provozovatel internetových srovnávačů ePojisteni.cz dostal od ČNB pokutu 400 tisíc Kč

Sdílet

Pojištění vozidel Autor: Depositphotos
Pojištění vozidel

Česká národní banka (ČNB) udělila pokutu ve výši 400 tisíc Kč společnosti ePojisteni.cz s.r.o., která zprostředkovává pojištění prostřednictvím těchto internetových stránek: 

  • www.epojisteni.cz, 
  • www.srovnejto.cz, 
  • www.ipojisteni.cz, 
  • www.povine-ruceni.com, 
  • www.porovnani-povinne-ruceni.cz, 
  • www.povinne-ruceni.info, 
  • www.uspory.cz, 
  • www.123ruceni.cz, 
  • www.bahal.cz, 
  • www.kalkulackaruceni.cz, 
  • www.kurzy.cz/povinneruceni, 
  • www.mpojisteni.cz, 
  • www.povin.cz, 
  • www.chytryhonza.cz

Firma je v registru ČNB zapsána jako samostatný zprostředkovatel, který sjednává pojištění 14 pojišťoven, 2 zahraniční pobočky pojišťoven v ČR a spolupracuje se 34 vázanými zástupci.

ČNB u společnosti ePojisteni.cz provedla v srpnu 2022 kontrolu, při které se zaměřila na  dodržování právních předpisů v oblastech zprostředkování pojištění, prevence legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a dodržování povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele.

Podle ČNB se společnost provinila hned v několika bodech:

  • v období od 17. 2. 2021 do 1. 8. 2022 jako samostatný zprostředkovatel u vzorku kontrolovaných 46 pojistných smluv nesdělila zákazníkům ve 13 případech, že provozuje činnost jako samostatný zprostředkovatel, v 11 případech, že osoba jednající se zákazníkem provozuje činnost jako vázaný zástupce a adresu jeho sídla, v 11 případech jména pracovníků, kteří se zákazníkem přímo jednali, ve 30 případech přesné označení registru, v němž je jako pojišťovací zprostředkovatel zapsána, ve 14 případech jména pojišťoven, pro které je oprávněna zprostředkovávat pojištění a v 5 případech informace o povaze své odměny poskytnuté jí v souvislosti se sjednávaným pojištěním, a zda je v daném pojištění odměňována zákazníkem, pojišťovnou, nebo zároveň zákazníkem a pojišťovnou.
  • Dále jako samostatný zprostředkovatel ze vzorku 37 pojistných smluv v záznamu z jednání nezaznamenala v 15 případech doporučení a důvody, na 2 kterých založila své doporučení pro sjednání pojištění, a ve 20 případech dopady sjednání pojištění na zákazníka, včetně souvisejících rizik,
  • nekontrolovala také své pracovníky a vázané zástupce a neměla ani stanovené kontrolní postupy a
  • v oblasti opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu měla nepořádek v dokumentaci, která odkazovala na již neplatné předpisy Evropské unie, neobsahovala aktuální definici pojmu skutečný majitel a aktuální výčet povinností v případě procesu identifikace klienta atd.

Správní orgán má za to, že s ohledem na opakované porušení právních předpisů a na závažnost protiprávního jednání účastníka řízení v tomto konkrétním případě, nepřipadá aplikace alternativních druhů trestání (např. napomenutí) ani modifikace trestu (např. podmíněné upuštění od uložení správního trestu) v úvahu a rozhodla o uložení trestu ve formě peněžité sankce, píše ČNB v příkazu zaslanému společnosti ePojisteni.cz.

Centrální banka udělenou pokutou chce podle svého vyjádření varovat ostatní společnosti zabývající se pojišťovnictvím, aby udržovaly povinné náležitosti v pořádku. Dává tím na vědomí, že vytýkaná jednání považuje za „závažná porušení povinností, jejichž neplnění musí být trestáno a vynucováno“. 

Při výši pokuty ČNB vycházela z výše vlastního kapitálu potrestané společnosti, která činila ke konci roku 2021 téměř  115 mil. Kč. Centrální banka považuje 400tisícovou pokutu za přiměřenou, protože tato sankce činí pouze 4 % z maximální možné výše pokuty, což pro společnost ePojištění nebude likvidační. Proti příkazu však společnost může podat odpor, kterým se příkaz ruší a řízení bude pokračovat.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).