Prodejci automobilů pro letošní rok očekávají obdobné výsledky jako v roce 2015. Vyplývá to ze šetření Československé obchodní banky v rámci Indexu očekávání firem. Poslední dva roky dynamika prodeje nových osobních aut dosahovala až 20% růst, jen vloni se prodalo téměř 231 000 vozidel.
Vývoj trhu v minulých letech byl ovlivněn ekonomickou krizí. Propad nastal především u lehkých užitkových vozů, které kupují firemní zákazníci. V roce 2009 prodej skokově klesl z téměř 60 tisíc automobilů na zhruba třetinovou úroveň,
říká Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.
Reakce zákazníků na ekonomickou situaci je jednoduchá – naplánovaná koupě se dá relativně snadno odložit na pozdější dobu. Nejspolehlivějším indikátorem je chování firemních klientů. Začne-li klesat jejich poptávka, pokles u soukromých zákazníků rychle následuje a platí to pochopitelně i při růstu,
říká Radka Matthey ze společnosti Peugeot.
Prodej užitkových vozů tedy reaguje nejcitlivěji. V krizi u osobních vozů se zákazníci spíše přiklánějí k praktickým, rodinným vozům, u kterých rostou prodeje na úkor luxusních a malých vozů.
Snížená kupní síla v období krize však nevedla k nárůstu nákupu ojetých vozů. Jejich prodej naopak výrazně poklesl. Zdá se, že část zákazníků začala v období krize dávat přednost novým osobním vozům před ojetými. Hlavní důvodem byl bezpochyby značný propad ceny právě u nových aut. Proto nedošlo k výraznému poklesu prodejů, ale počty těchto vozů jen stagnovaly,
vysvětluje Petr Manda.