Na Facebooku se množí falešné soutěže, jejichž tvůrci pak zneužívají důvěřivosti uživatelů sociální sítě a snaží se je obrat o peníze. Na praktiky upozornila bezpečnostní společnost Eset.
Množí se na facebookových stránkách, které slibují výhru v podobě luxusního auta, mobilního telefonu nebo třeba pračky. Správci těchto soutěží snaží od lidí zjišťovat jejich osobní údaje, číslo platební karty, datum její platnosti a CVC/CVV číslo ze zadní strany karty. Pokud někomu tato čísla prozradíte, hravě s nimi pak každý může zaplatit online za vybraný nákup. Podle společnosti Eset podvodné soutěže pochází pravděpodobně ze Slovenska. Stránky mají nezřídka i více než 39 tisíc lajků.
Pro účast v těchto falešných soutěžích stačí lajkovat celou facebookovou stránku, nebo sdílet a komentovat příspěvek a šířit tak podvod mezi své facebookové přátele,
upozorňuje Václav Zubr, bezpečnostní expert společnosti ESET s tím, že principem této falešné soutěže je, že „vyhrává“ každý. Soutěžícímu se pak přes zprávu na Facebooku ozve falešný vyhlašovatel a vyžádá si od něj osobní údaje a informace o platební kartě. Jako důvod uvádí ověření identity vítěze. Přestože řada stránek již byla smazána či zablokována, některé z nich (například Vyhraj to a Výherní den) jsou však stále ještě aktivní,
varuje expert.
Společnost Eset zároveň upozornila na novou vlnu podvodu se slevami na značkové brýle RayBan, které se šíří také přes Facebook. Tentokrát jde o lokalizovanou verzi ve slovenštině. Cílem této škodlivé kampaně je šíření podvodných stránek, které sbírají údaje o platebních kartách uživatelů. Weby jsou, stejně jako v minulosti, propagované prostřednictvím fotografií výprodeje značkových slunečních brýlí RayBan. Útočník však pouze zneužívá značku známého výrobce a společnost Ray Ban ani její distributoři nejsou autory falešné slevy, která může dosahovat výše až 90 %,
varuje Eset.