Pozor na slevy, které nejsou slevami

27. 12. 2012

Sdílet

Každý rok část spotřebitelů čeká na povánoční slevy a výprodeje. Pozornější zákazníci i dozorové orgány si ale často mohou povšimnout, že deklarované slevy příliš velkými slevami ve skutečnosti nejsou. 

Někteří prodejci ale slevy jen vyhlásí a k reálnému snížení cen nepřistoupí. Ti rafinovanější na velmi krátký čas ceny zvýší, aby pak mohli přistoupit k jejich snížení na původní úroveň, popisuje praxi obchodníků vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený.

Typická je podle něj také situace, kdy prodejce láká na vysoké slevy, které se ve skutečnosti týkají jen několika málo výrobků, často i méně zajímavých. Účel je samozřejmě nalákat zákazníky do prodejny.

Jak by tedy měla sleva vypadat? Zlevněné zboží by mělo být označeno původní i zlevněnou cenou. Nezapomeňte také, že pro toto zboží platí stejná záruční doba jako u běžného zboží. Výjimkou je reklamace vady, kvůli které je zboží zlevněné. Ta později přirozeně reklamovat nejde.

Na slevy se zaměřují také kontroly České obchodní inspekce, která jen za 3. kvartál letošního roku zaznamenala porušení povinností obchodníků ve 40 % případů. Nejčastěji prodejci porušují povinnosti poctivého prodeje a dále se dopouští klamavých obchodních praktik v souvislosti s výprodejovými a slevovými akcemi. 

V případě, že narazíte na slevu, která podle vás odporuje zákonu či je neetická, můžete zaslat podnět České obchodní inspekci. Vzor podnětu si můžete bezplatně nechat zaslat na e-mail z webu časopisu dTest.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.