Česká bankovní asociace (ČBA) upozornila na novou vlnou podvodných útoků. Útočníci využívají nepozornosti klientů. Snaží se je přesvědčit, že jsou jejich peníze v ohrožení, donutí je vybrat úspory a vložit je na podvodné účty prostřednictvím bankomatů na kryptoměny.
V mnoha případech je i klienti sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující tzv. „vzdálený přístup“ do PC, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků,
uvedl Petr Barák, předseda Komise ČBA pro kyberbezpečnost a dodal, že v bankách se setkává i s případy, kdy podvodníci volají klientovi a ptají se ho, zda si ve své bance žádá o půjčku. Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci uvádí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu. Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí splácet i půjčku, kterou načerpal
.
Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom v posledních týdnech dramaticky stoupla. Způsobené škody se pohybují v řádech milionů korun,
informuje ČBA a připomíná, že banky při podezření na ohrožení klientských vkladů dokážou účet a peníze klienta zablokovat samy. Nikdy nežádají klienta o jejich převod na jakýkoliv jiný „bezpečný“ účet, nikdy nepožadují jejich hotovostní výběr a následný vklad přes bankomat na jiný účet vedený v kryptoměnách ani v žádné jiné měně,
zdůrazňuje asociace.