Na české spotřebitele svou pozornost zaměřili další podvodníci. Tentokrát zneužívají značku společnosti ČEZ a snaží se vylákat z lidí peníze prostřednictvím investic. Zveřejňované podvodné články a videa většinou odkazují na externí stránky, které vyzývají uživatele k registraci a slibují velké zisky. Skupina ČEZ přitom žádné investiční služby tohoto typu neposkytuje.
Deep fake jsou realisticky upravená videa, která například mění mimiku tak, aby bylo aktérům možné vložit do úst slova, jež ve skutečnosti nikdy neřekli nebo místo původní osoby/postavy/obličeje dosazují někoho jiného. Videa jsou tvořena s využitím umělé inteligence.
Reklamy na podvodné služby se mají často tvářit jako novinové články a svou důvěryhodnost posilují prostřednictvím „deep fake“ videí. ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a zajišťuje jejich stažení. Apelujeme na všechny uživatele, aby si podezřele „výhodné“ nabídky investicí nejprve důkladně prověřili,
zdůraznila Alice Horáková, mluvčí společnosti ČEZ.
Falešné reklamy podle ní lákají na investování prostřednictvím fiktivní platformy CEZ Group Investments nebo na údajný nový způsob automatického obchodování s kryptoměnami, který měla vyvinout právě společnost ČEZ.
Podvodníci mají reklamy rozpracované do detailu. Tváří se jako seriózní novinový článek, využívají zcela smyšlená vyjádření představitelů společnosti ČEZ, fotografie z našich tiskových zpráv a záběry z reklamních videí ČEZ,
uvedla Horáková, podle které se v poslední době se dokonce v reklamách objevily metody „deep fake“, kdy si tvůrci vyberou videozáznam s konkrétní osobou a pomocí počítačových technologií jeho či její projev „přemluví“. V některých podvodných článcích, které jsme zachytili, tímto způsobem zneužívají dokonce i vrcholné představitele ČR,
upozornila Horáková, podle které už ČEZ eviduje několik desítek lidí, kteří po registraci a zaplacení „vložného“ o své peníze přišli.
Již jsme podali několik trestních oznámení a s provozovateli internetových platforem (např. Facebook, Youtube apod.) jednáme o stažení a zablokování reklam. Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Některé reklamy již byly na náš podnět staženy, ale objevují se stále nové,
varuje Horáková
Mluvčí ČEZu poprosila o součinnost v případě, že na sociálních sítích tento typ podvodné reklamy zaznamenáte: Budeme rádi, když na dané síti na tento příspěvek upozorníte, tj. nahlásíte jej jako podvodný. Čím více hlášení provozovatel dostane, tím pravděpodobněji bude daná reklama zablokována, čímž pomůžete především dalším uživatelům, kteří by se mohli nachytat
.