Pojištění storna a klasické cestovní pojištění jsou dva různé produkty, které vám poslouží v odlišných situacích. Podle zprávy ERV Evropské pojišťovny si však spotřebitelé tyto pojistky pletou a často se v poslední době ptají na rozdíl mezi nimi.
Klasické cestovní pojištění v sobě obsahuje hlavně pojištění léčebných výloh. Tedy výloh, které vzniknou, pokud pojedete do zahraničí a budete potřebovat lékařské ošetření. Jde např. o náklady na ošetření, léky a potřebné zdravotnické pomůcky, transport, hospitalizaci či repatriaci. Pojistka platí od začátku zahraniční cesty do jejího konce. Většinou k ní pojišťovny umožňují dokupovat tzv. připojištění, která rozšiřují krytí na další rizika. Například pojištění zavazadel, pojištění odpovědnosti apod.
Jedním z připojištění bývá právě i pojištění storna. To je určeno pro případ, kdy musíte svůj zájezd zrušit ještě před cestou, a to hlavně kvůli zdravotním problémům. Pojistka v tomto případě platí od zakoupení pojištění do data odjezdu.
Pojištění storna se v posledních letech rozmohlo hlavně kvůli onemocnění Covid-19, kdy se výrazně zvýšila nejistota, zda bude moci cestující skutečně na dovolenou odjet kvůli pozitivnímu testu na koronavirus. Standardně ho lze uplatnit v případě, kdy klient nemůže do zahraničí vyrazit ze zdravotních důvodů, tzn. kdy má potíže ještě v ČR,
vysvětlil Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Některé pojišťovny nabízejí i komplexnější variantu, která kryje storno náklady i z jiných důvodů než jsou ty zdravotní, např. kvůli ztrátě zaměstnání, dopravní nehodě, předvolání k soudu, apod. Někteří klienti se však mylně domnívají, že pojištění storna lze využít i v případě, kdy se jim na dovolenou prostě jen nechce jet. Stejně tak není možné stornovat dovolenou, na které již klient je a část z ní absolvoval,
dodal Divoký.
Ačkoli podmínky konkrétní pojistky má samozřejmě každá pojišťovna napsané po svém, většinou toto připojištění kryje riziko, že nemůžete na dovolenou i kvůli nařízené karanténě (tedy ne jen kvůli vlastnímu onemocnění).
Raději počítejte s tím, že pojišťovna bude sjednávat větší či menší míru spoluúčasti. Tedy částku, kterou z nákladů uhradíte sami.
Pamatujte také, že abyste mohli pojištění storna bezpečně využít, je nutné ho mít platně sjednané včas. Pokud nakupujete dovolenou přes cestovku, máte často možnost si sjednat pojistku při uhrazení první zálohy. Nejpozdějším termínem pro pojištění zájezdu na storno je podle Divokého datum doplatku.
Jiná situace podle něj ale nastává, když si dovolenou zařizujete individuálně. Pokud si člověk skládá svoji zahraniční cestu sám, je nutné pojištění storna sjednat do tří pracovních dnů od objednání první cestovní služby, tedy například letenky či ubytování. Když dovolenou objednáváte méně než 15 dní před datem odjezdu, je nutné storno sjednat v den objednání,
upozornil Divoký a dodal, že ale existuje i možnost dokupovat storno průběžně. To v případě, že si nejprve koupíte jen letenky a sjednáte si pojištění storna na ně. Následně si zarezervujete hotel a pojistku storna rozšíříte i na cenu ubytování.
Pokud si člověk rezervuje ubytování přes agenturu pro online rezervaci ubytování, jako je například booking.com, je nutné sjednat storno již v okamžiku, kdy je ubytování objednáváno (např. zadáváno číslo karty), i když k jeho zaplacení dojde až následně či dokonce až v místě ubytování,
dodal Divoký.