Otevřené bankovnictví může pomoci lidem s poruchou zraku

19. 3. 2018

Sdílet

Banky příliš nemyslí na své klienty se zrakovým postižením. Vyplývá to z průzkumu, který si mezi 160 nevidomými a slabozrakými klienty tří českých TyfloCenter udělal Nadační fond FriendlyVox. Internetové bankovnictví využívá 28 z nich, zájem o tuto službu by mělo dalších 103 dotázaných.

Jsme v denním kontaktu se zrakově znevýhodněnými napříč celou ČR a všichni říkají to samé – online přístup k bankovnímu účtu by jim významně usnadnil život. Bohužel, aplikace vyvinuté bankami jsou pro odčítací programy, které zrakově postižení při práci s počítačem používají, příliš složité, říká Robert Štěrba ze správní rady Nadačního fondu FriendlyVox.

Fond už pracuje na vlastním projektu, který nevidomým s obsluhou online bankovnictví pomůže. Termín realizace se odvine od toho, kdy nadace získá dostatek peněz na financování záměru. FriendlyVox využije takzvaného otevřeného bankovnictví, kdy banky musí od letošního ledna umožnit přístup k účtům licencovaným třetím stranám. V praxi to znamená, že budeme schopni zrakově postiženým prostřednictvím našeho portálu nabídnout přístup do ‚jejich‘ banky. A to způsobem, který bez problémů zvládnou, doplňuje Štěrba.

V České republice žije přibližně 100 000 zrakově postižených a internetové bankovnictví může podle FriendlyVox používat jen malá část z nich. Kvalita služeb, které český bankovní trh nevidomým nabízí, je nedostatečná. V důsledku toho používá internetové bankovnictví pouze několik set uživatelů. Nevidomí se musejí postarat sami, sehnat si asistenci, jít do banky osobně nebo se složitě učit fungovat s odčítačem, říká vedoucí katedry financí Fakulty ekonomických studií Vysoké školy finanční a správní Otakar Schlossberger

Univerzální bankovní rozhraní bude uživatelům plnohodnotně sloužit pouze v případě, kdy bude součástí stávajícího a fungujícího systému asistivních technologií pro zrakově postižené. Vytvoření jednotného rozhraní je bezesporu krok správným směrem. V případě slabozrakých a nevidomých je ale třeba myslet i na to, že kromě přátelštějších bankovních portálů musejí uživatelé umět používat ozvučený mobilní telefon kvůli potvrzovacím SMS či pracovat s e-mailem, aby si dokázali přečíst třeba smlouvu v PDF, kterou jim banka pošle, říká Radek Pavlíček, specialista na přístupnost, který se této tematice věnuje ve středisku Teiresiás na Masarykově univerzitě v Brně.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).