Nová pravidla pro obchodníky i spotřebitele začínají platit už zítra. Která to budou?

Sdílet

informace, info, zprávy, události, oznámení Autor: Shutterstock

Velká novela spotřebitelského práva vstoupí v účinnost právě zítra 6.1.2023. Zlepší ochrana spotřebitelů hned v několika oblastech. Například opět zvýší ochranu zranitelné skupiny zákazníků při uzavírání smluv po telefonu, podomním prodeji nebo v rámci organizovaných prodejních akcí.

Novela se také snaží vnést větší jistotu v autentičnost spotřebitelských recenzí na webu nebo větší transparentnost při poskytování slev.

Co všechno se mění?

Dochází k rozšíření seznamu nekalých obchodních praktik i možností, jak se jim bránit. Mezi nové nekalé praktiky patří např. zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí nebo uvádění výrobků dvojí kvality na trh.

Pokud se stanete obětí nekalé obchodní praktiky, můžete odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od jejího uzavření. Nebo místo odstoupení můžete požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky (čím závažnější, tím vyšší sleva).

Podnikatelé nově musí uvádět, za jakou nejnižší cenu bylo zboží prodáváno po dobu 30 dní před jeho zlevněním (nevztahuje se na zboží podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby – např. čerstvé potraviny, hotová jídla, řezané květiny apod.).

V případě smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory (podomní prodej, prodejní akce apod.) budou mít zákazníci na odstoupení od takové smlouvy místo 14 dní nově 30 dní.

Při uzavírání smluv během telefonního hovoru musí prodejce potvrdit nabídku spotřebiteli v textové podobě(např. dopisem, přes SMS, na e-mail). Zákazník musí uzavření smlouvy odsouhlasit taktéž písemně (elektronicky nebo v listinné podobě).

Spotřebitel může reklamovat vadu, která se na věci projeví v době 24 měsíců od převzetí věci. Pokud se však vada projeví do 12 měsíců, musí podnikatel prokázat, že na věci nebyla od počátku (dosud platilo 6 měsíců).

Další výrazná novinka se pro změnu postaví na stranu e-shopů. Někteří spotřebitelé totiž zneužívali 14denní lhůtu pro odstoupení k tomu, aby zboží použili např. na dovolené nebo při nějaké krátkodobé konkrétní příležitosti a pak ho vrátí s tím, že využili dvoutýdenní lhůtu pro odstoupení.

Návrh zákona nově spotřebitelům přikazuje, aby si zboží vyzkoušeli pouze v takovém rozsahu, v jakém by si ho mohli vyzkoušet v kamenné prodejně. Pokud prodejci tedy dorazí zboží zpět se známkami viditelného poškození nad rozsah pouhého vyzkoušení, bude prodejce moci s dobře koncipovanými obchodními podmínkami srazit část kupní ceny a zákazníkovi vrátit o to méně peněz, vysvětlila advokátní koncipientka Veronika Kaplanová z kanceláře Macek.Legal.

Obšírnější výčet změn, které se dotýkají podnikatelů i spotřebitelů najdete v našem článku.

Spotřebitelé už se nenapálí na slevách. Nově si ale také neudělají z e-shopů půjčovnu Přečtěte si také:

Spotřebitelé už se nenapálí na slevách. Nově si ale také neudělají z e-shopů půjčovnu

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).