Útoky na data a peníze klientů bank jsou stále sofistikovanější. Útočníci čím dál tím častěji vyžívají tzv. spoofing, neboli vydávání se za někoho jiného.
V současné době se s ním oběti podvodů nejčastěji setkávají v kombinaci s vishingem. Tedy telefonickými podvody, kdy podvodníci předstírají, že volají z bankovní infolinky. Často jsou hovory načasovány na noční nebo brzkou ranní hodinu, aby úsudek zpomalila ospalost. Útočník se klienta snaží vystrašit např. informacemi o tom, že se z karty nebo účtu někdo snaží provádět podezřelé platby a že volá, aby to ověřil a zabránil tomu. Během hovoru útočník požaduje například přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo všechna čísla z platební karty. Banky přitom tyto informace po klientech nikdy nechtějí.
Spoofing se nemusí týkat jen telefonátů. Útočníci umí dobře napodobit i emailové adresy nebo webové stránky.
Uměli byste odhalit triky hackerů a rozpoznat falešný email od pravého? Zkuste si interaktivní online kvíz České bankovní asociace na kybertest.cz a zjistíte, jak jste na tom.