Pokud dojde ke zrušení či zpoždění vašeho letu nebo ke ztrátě vašeho zavazadla, máte nárok na určitou formu kompenzace. Odlétáte-li z letiště ležícího na území EU s kterýmkoliv dopravcem nebo ze třetí země s evropským dopravcem, máte v případě vzniku některé z těchto nepříjemných okolností právo na bezplatnou péči,
říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Tato péče má podobu ubytování a občerstvení, zajištění přepravy náhradním letadlem, ale i finanční kompenzace. Ta se pohybuje mezi 250 a 600 eury.
Platí, že na finanční odškodnění za zpožděný nebo zrušený let nemáte nárok v případě, že k tomu došlo z důvodu vyšší moci. Tedy například z důvodu špatného počasí. Naopak vám nárok vzniká, pokud:
- nejste o zrušení letu informováni minimálně 14 dní před plánovaným odletem,
- nejste o zrušení letu informováni ve lhůtě od 14 dnů do 7 dnů před plánovaným časem odletu a není vám nabídnuto přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu,
- nejste o zrušení letu informováni ve lhůtě kratší 7 dnů před plánovaným časem odletu a není vám nabídnuto přesměrování letu, které by vám umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.
Pokud je některá z podmínek splněna, na odškodnění máte nárok. Pak už se řeší jen jeho výše.
Částku 250 eur (6448 Kč) vám dopravce musí vyplatit u letu do 1500 kilometrů. Částku 400 eur (10 316 Kč) pak u všech letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce 1500 – 3500 kilometrů. A 600 eur (15 474 Kč) dostanete jako kompenzaci u všech ostatních letů.
Výše kompenzace může být v závislosti na nabídnutém náhradním spojení snížena na polovinu. Pokud je let zrušen, dopravce vám tedy musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči. Jestliže s přesměrováním nebudete souhlasit, máte právo na vrácení ceny letenky,
popisuje Eduarda Hekšová.
Na další kompenzaci pak máte nárok v případě poškození, ztráty nebo zpoždění zavazadla. Odpovědnost je však omezena finančním limitem 1131 SDR (cca 35 000 Kč). Dojde-li k některé z těchto nepříjemných událostí, je potřeba o ní co nejdříve informovat dopravce. Při poškození či ztrátě zavazadla je třeba nárok vůči dopravci vznést písemně do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu v případě ztráty. Nároky ze zpoždění zavazadla je třeba uplatnit do 21 dnů od jeho doručení.