Hlavní navigace

Kdy jste naposledy tankovali? S naftou z října a září můžete mít v mrazu potíže

Veronika Doskočilová

Teploty v České republice už střídavě klesají pod nulu. S klesáním teploty souvisí i palivo, které je potřeba natankovat do aut. Každoročně se od prosince povinně prodává zimní nafta, ale v případě, že máte v nádrži směs přechodové nafty z listopadu či října a letní nafty ze září, můžete mít potíže, jestliže teplota klesne pod −7 °C.

Nafta totiž musí mimo jiné splňovat filtrovatelnost, což je teplota, při které dojde k ucpání studeného naftového filtru. Proto se v průběhu roku prodává nafta s různou filtrovatelností. V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim je k dispozici přechodová nafta třídy D s filtrovatelností −10 °C.

Aby se zajistilo, že nafta na čerpacích stanicích bude mít všechny parametry, bývá zimní nafta k dispozici již od půli listopadu. Pokud jste ale déle netankovali, možná máte v nádrži přechodovou naftu nebo směs letní a přechodové nafty. Pokud je v nádrži zásoba přechodové nafty třídy D smíchané s letní naftou třídy B, bude mít palivo výslednou filtrovatelnost závislou na poměru směsi obou tříd. Pokud teploty klesnou již na – 7 °C, může nafta zamrznout a vypadlé parafíny ucpou naftový filtr, upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Jestliže si nejste jisti, jakou naftu v nádrži máte, je nejlepší řešení natankovat maximální objem zimní nafty do minimální zásoby směsi v nádrži vozidla. Také je možné do směsi přidat aditiva, která filtrovatelnost zlepší o 5 °C.

Našli jste v článku chybu?