V rámci ankety o Nejslušnější banku v ČR pro rok 2006, kterou pořádá server Bankovnipoplatky.com za podpory finančního serveru Měšec.cz a deníku Metro, je uskutečňována řada průzkumů mezi bankami, týkajících se poplatkové politiky a transparentnosti vůči klientům. Šetřit poplatkovou politiku ale nelze ve vzduchoprázdnu. Je třeba znát bankovního klienta.
Každý klient banky využívá nepochybně jiné služby, každý klade důraz na jinou část bankovního servisu. Přesto lze vytvořit „typického bankovního klienta“, který vychází z chování převážné části uživatelů bankovních produktů. A kdo je typickým klientem bank v České republice? Jaké služby spojené s běžným účtem využívá?
- Vedení účtu
- Výpisy 1 x měsíčně poštou
- Příchozích plateb: 3
- Vklad v hotovosti: 1
- Odchozí platby:
- Trvalý příkaz: 2 (1 zadán na přepážce, 1 elektronicky; 1 do vlastní banky, 1 do cizí)
- Příkaz k úhradě: 3 (1 zadán na přepážce, 2 elektronicky; 1 do vlastní banky, 2 do cizí)
- 2 x ročně změna trvalého příkazu
- Výběry na přepážce: 1
- Výběr z bankomatu: 3 (2 z bankomatu vlastní banky, 1 z cizí)
- Platby u obchodníka: 2
- Platební karta: 1 (elektronická)
- Přímé bankovnictví: 1
Uvedené údaje vyplývají z informací poskytnutých pěti největšími bankami, působícími v České republice. Nejedná se samozřejmě o prostý průměr (pak by čísla nevycházela takto „zaokrouhleně“). Sestavení přesného průměru je nemožné, neboť některé z největších bank data o typickém klientovi neposkytly – jsou pro ně důležitými obchodními informacemi.