Hlavní navigace

Jaké triky zkouší autobazary nejčastěji?

Gabriela Hájková

Některé autobazary stále používají při prodeji očividné nekalé praktiky. Patří mezi ně zatajování technického stavu vozidel, nevyvážená smlouva, nebo například snahy vyvázat ze z případné odpovědnosti za vady vozidla s odvoláním na tzv. „komisní“ prodej. Kdy raději smlouvu vůbec neuzavírat?

Ustanovení ve smlouvě

V některých smlouvách například stále ještě najdete formulaci: Automobil se prodává, jak stojí a leží. Prodejce se pak při uplatnění reklamace vymlouvá na to, že vozidlo bylo prodáno jak stojí a leží a odmítá reklamaci uznat.

Zatajování stavu vozidla

Při koupi vozu z autobazaru se vždy vystavujete riziku, že získáte nějaký se skrytou vadou. Odradit by vás proto rovnou mělo auto, které se vám nezdá už v autobazaru. Nevěřte zlehčování prodejce, že to a ono klepání nic neznamená, že tento zvuk je jen důsledkem banálního opotřebení. Někteří prodejci se snaží mlžit, aby nemuseli poskytnout žádné relevantní informace o skutečném stavu vozidla. Pokud se vám zdá, že je prodejce nesdílný nebo vaše dotazy zlehčuje, raději rovnou odejděte. Řešením může být také přivést si s sebou specialistu. Ne každý má ale známého automechanika, který by s výběrem vozu pomohl. Pokud se rozhodnete auto koupit i přes to, že už na pohled není ve 100% stavu, vynuťte si do smlouvy přesný popis technického stavu vozidla včetně případného klepání apod.

Garance kontroly ujetých kilometrů

Auto kupte raději v autobazaru, který garantuje kontrolu ujetých kilometrů. Ačkoli ani v tomto případě nemáte 100% jistotu, že s tachometrem nikdo nemanipuloval, pokud by v budoucnu vyšlo najevo, že vůz má najeto více, můžete snáz uplatnit u autobazaru reklamaci. Pokud prodejce neumožňuje kontrolu stavu tachometrů v autorizovaném servisu nebo odmítá sdělit VIN vozu pro kontrolu historie, raději si najděte jiného prodejce.

Zázemí autobazaru

Některé bazary nemají dostatečné technické zázemí na to, aby bylo snadné zjistit technický stav vozidla. Pokud tomu tak je, prodejce by se neměl bránit možnosti zjistit stav v servisu. V případě, že se tomu brání, hledejte raději jinde.

Komisní prodej

Mnoho prodejců nevlastní vůz, který prodává a tak se pak z případné reklamace snaží vyvázat právě tímto argumentem s odvoláním na to, že oni jsou pouhými zprostředkovateli a vy se máte obrátit na majitele. Původní majitel však často odkazuje toho nového zase zpět na autobazar. Abyste se této situaci vyhnuli, zjišťujte si před koupí, jak tomu u vozu, o který se zajímáte a kdo nese případnou odpovědnost za vadu. To si pak nechte zanést i do smlouvy. 

Samotný komisní prodej nemusí být rizikem, je však nutné velmi pečlivě prostudovat smluvní dokumentaci, kde musí být jasně vymezena odpovědnost prodávajícího, včetně jeho detailní identifikace, radí Petr Přikryl, předseda Asociace použitých automobilů – autobazarů. 

Našli jste v článku chybu?