Jak se tuneluje firma? Najme se "poradce" a do dvou měsíců zmizí majetek

Sdílet

V českém ekonomickém prostředí se začínají objevovat společnosti, které se přímo zabývají postupným přeprodáváním menších podniků až do úplného zániku. Tunelování menších a středních firem v České republice se tím ve skutečnosti profesionalizuje. Vyplývá to z analýz konkrétních případů řešených v KUPEG úvěrové pojišťovně.

Stále častěji narážíme na problém, kdy fungující firma nevykazující žádné známky finančních problémů jednoduše zmizí, říká generální ředitel a předseda představenstva KUPEG úvěrová pojišťovna Michal Veselý. Postup je vždy stejný: fungující podnik převezme “profesionální poradce“, který podnik během jednoho až dvou měsíců prodá. Další prodej firmy se uskuteční v následujících měsících a poté firma zanikne a zmizí spolu s veškerým svým majetkem. Vymáhání pohledávek, které taková firma dluží, je poté prakticky nemožné, hodnotí ze zkušenosti Veselý.

Na českém trhu působí společnosti, které se přímo zabývají tímto postupným přeprodáváním menších podniků až do úplného zániku, po kterém z firmy nezbude doslova nic. Stopy jejich činnosti jsou k vidění v desítkách vytunelovaných firem. Otázkou podle něj zůstává, proč fungující, často rodinné podniky, prodávají své firmy těmto “poradcům“, kteří pak firmu vytunelují.

Největším současným problémem však je, že se toto jednání v ČR začalo profesionalizovat a dochází i k vytunelování podniků, které nevykazovaly žádné známky finančních problémů, shrnuje Veselý.

S takovýmto postupem “profesionálních tunelářů“, před kterým neexistuje prakticky žádná možnost prevence, mají velký problém dodavatelé. Ti se často ani nedozvědí o tom, že firma, se kterou měli uzavřené kontrakty, změnila majitele. Společnost poté zanikne a dodavatel, který neměl o celé situaci nejmenší tušení, přijde o veškeré peníze za zboží, které dotyčné firmě odeslal.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).