Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Jak postupovat v případě chybného vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu?
Reklamace nemá odkladný účinek. Fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi,
upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací. Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit.
Obecně platí následující pravidla:
- Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
- Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží vám náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč.
- Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem. Je ale vhodné ji podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd.
V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Uveďte i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.
Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud,
uvádí Lukáš Zelený.