Hlavní navigace

Ekonom: Ojetiny prudce zdražují. Jejich cena poroste i nadále

Sdílet

Gabriela Hájková 28. 7. 2021

Průměrná cena ojetin se v ČR během prvního letošního pololetí zvýšila oproti minulému roku skoro o 16 % na 245 tisíc korun. Podle ekonoma Lukáše Kovandy bude trend pokračovat, i když částečně jsou jeho důvodem přechodné faktory. Proč tomu tak je?

První tři faktory způsobila světová pandemie a tak se dá předpokládat, že dříve či později pominou. Prvním důvodem zdražování je podle Kovandy velká poptávka po ojetinách v Česku způsobená faktem, že během pandemie bylo pořízení ojetého vozu obtížnější. Autobazary směly prodávat jen online, takže řada lidí koupi odložila a po ukončení omezení poptávka prudce vzrostla.

Během pandemie také Češi naspořili průměrně čtyřikrát více peněz než za stejné období před pandemií. Od poloviny května tak některé bazary prodaly tolik ojetin, co běžně za celý rok, uvedl další důvod Kovanda.

Dalším důvodem je nedostatek čipů do aut v ČR i ve světě. Výrobci čipů totiž v době pandemie dali přednost produkci pro domácí elektroniku nebo herní konzole, neboť nepočítali s tak rychlým zotavením automobilového segmentu. Zadrhávání výroby nových aut kvůli nedostatku čipů vede ke zhoršení jejich dostupnosti, což mnozí motoristé řeší tak, že se raději poohlédnou po ojetině, vysvětlil hlavní ekonom Trinity Bank.

Kromě dočasných faktorů ale budou na ceny ojetin tlačit i faktory permanentní. EU totiž zesiluje svůj tlak na přechod na elektromobilitu a současně na útlum výroby vozů se spalovacím motorem. Tento měsíc Evropská komise zveřejnila záměr, aby trh s novými vozy se spalovacími motory v EU skončil s rokem 2035. Už nyní ale musí automobilky vyrábět vozy tak, aby docílily poměrně přísné průměrně úrovně emisí svých vozů. Jinak čelí „mastným“ pokutám, informoval Kovanda a dodal, že to automobilky motivuje k prodeji bezemisních elektromobilů, o které ale kvůli vyšší ceně a horší „uživatelské přívětivosti“, například kvůli nutnosti častého dobíjení, není takový zájem. Aby tedy splňovaly přísné regulace, nemohou prodávat zase tolik vozů se spalovacím motorem. To znamená, že cena benzínových nebo dieselových aut stoupá a stoupat bude. Kvůli jejich omezené nabídce na trhu a kvůli tomu, že je pro automobilky objektivně stále nákladnější vyrobit auto se spalovacím motorem tak, aby dostálo stále přísnější regulaci, myslí si Kovanda, podle kterého elektromobily zůstávají drahé a zdražují tak i nová auta se spalovacím motorem. I tento vývoj zatraktivňuje ojetiny, což tlačí jejich ceny výš.

Kovanda zároveň upozornil na negativní vedlejší efekt zdražování ojetin: Čím víc roste zájem i cena ojetin, tím zajímavější byznys z toho mají podvodníci. Nekalí prodejci zdokonalují své praktiky v oblasti falšování původu vozidla, stáčení tachometru, padělání servisní knížky, maskování vážných poruch a havárií a zejména legalizace kradeného vozu. Růst cen ojetin znamená, že podvodníci mohou „investovat“ více do své nekalé snahy učinit z nevalné ojetiny ojetinu poměrně atraktivní, přičemž na tom stále vydělají, varuje Kovanda, podle kterého tedy zájemci musí být při jejich koupi ještě obezřetnější, než dříve.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).