Počet dotazů do Bankovního a Nebankovního registru klientských informací v listopadu vzrostl jak v porovnání s minulým rokem, tak také meziměsíčně. Zatímco oproti říjnu tohoto roku se počet dotazů zvýšil o 20 %, meziročně je nárůst poloviční. S velkou pravděpodobností to znamená, že stoupá zájem o lidí o financování vánoc formou půjček.
Meziroční nárůst zájemců o úvěr ukazuje, že finanční krize pomalu polevila a lidé se méně bojí nakupovat na dluh. S tím ale zároveň roste riziko předlužení, protože leckteří spotřebitelé již „jedou na doraz“ a další úvěr je může dostat do dluhové pasti – přestože dosud všechny své závazky spláceli,
řekl Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CCB – Czech Credit Bureau, která oba registry organizuje.
Oba registry proto ve spolupráci s organizacemi poskytujícími odborné poradenství při vzniku finanční tísně připravily pro spotřebitele informační brožuru s názvem Stručný průvodce úvěrovými registry.
Z vlastní zkušenosti vím, že mnoho lidí zláká bohatá nabídka předvánočního trhu a nákup vánočních dárků tak často řeší půjčkami. Problém pak nastává na jaře, kdy zjistí, že vlastně nemají na splátky, jelikož nebyli schopni své finanční možnosti správně vyhodnotit. Doufám, že distribucí brožury budeme více apelovat na spotřebitele, aby se chovali zodpovědněji a nepředlužovali se jen kvůli tomu, aby měli lepší televizi než soused,
řekl David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.