Každý z nás někdy dostal do schránky leták z pozvánkou na předváděcí akci, která slibuje fantastické zboží za fantastické ceny a ještě k tomu dárek za účast. Za těmito skvostnými nabídkami se ale často skrývá na seniory cílená nátlaková akce. Případy, kdy jsou lidi uzavřeni v restauraci a nevybíravými metodami přesvědčováni k nákupu většinou nekvalitního a předraženého zboží, nejsou žádnou novinkou. Přestože se na tyto praktiky v rámci předváděcích akcí často upozorňuje, objevují se nové firmy, které se jim věnují.
Na jednu z firem užívající agresivních praktik upozornilo spotřebitelské sdružení vydávající časopis dTest. Jedná se o společnost Profi Czech nyní přejmenovanou na Swiss Marketing a nově vzniklou iRest, za jejímž vznikem by měli stát titíž lidé jako za společností Profi Czech.
Prodejci zúčastněné nutí vypnout si telefony, brání jim z akce odejít, byť třeba na toaletu, a navíc si vše natáčí na kameru,
uvedl Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest, a dodal, že zákazníkům je následně upíráno jejich zákonné právo od smlouvy uzavřené na předváděcí akci odstoupit.
Zákon dává každému spotřebiteli možnost ve 14 dnech odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání a rozmyslet si tak neuvážený a často i vynucený podpis smlouvy. Výjimkou z tohoto pravidla jsou dle zákona situace, kdy si zákazník za účelem nákupu daného zboží výslovně a z vlastní vůle prodejce pozve, nejčastěji k sobě domů,
vysvětlil Votočka s tím, že této výjimky společnosti na předváděcích akcích zneužívají tak, že spotřebiteli předloží při koupi k podpisu nejen smlouvu, ale i určitou pozvánku, ve které zákazník deklaruje, že si prodejce pozval domů či na vybrané místo za účelem nákupu. Při odstoupení od smlouvy společnost odmítá vrátit peníze a argumentuje podpisem zákazníka na pozvánce,
dodal Votočka.
Zároveň ale zdůraznil, že uvedené nezákonné praktiky na právu odstoupit od smlouvy nic nemění a vy můžete odstoupit i nadále. Bude ale pro vás složitější prokázat, že k pozvání nedošlo a že smlouva byla opravdu uzavřena na předváděcí akci, tedy mimo prostory obvyklé k podnikání.
Pokud jste se vy nebo vaši známí v nedávné době stali obětí těchto praktik, poradna časopisu dTest připravila na svém webu vzor odstoupení od smlouvy, který si můžete stáhnout.