Česká národní banka začala od 14. června 2023 prodávat novou pamětní stříbrnou minci v nominální hodnotě 500 Kč, na které je vyobrazena legendární Tatra 603. Originálním detailem je vložený prvek v barvě černého laku karoserie vozu.
Stříbrná pětisetkoruna je součástí tematického cyklu Slavné dopravní prostředky, který se vyznačuje unikátním technickým zpracováním každé z plánovaných emisí.
Potahovaný vložený prvek jsme při výrobě našich mincí použili vůbec poprvé. Nechali jsme se inspirovat černým lakováním karoserie limuzíny Tatra 603, která vzbudila mezinárodní pozornost na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu,
uvedl guvernér ČNB Aleš Michl.
Na lícní straně pětisetkoruny je čelní pohled na automobil Tatra 603 a detail jeho palubní desky společně s částí volantu. Na rubové části je vložený prvek v barvě antracitově černého laku, který zobrazuje Tatru 603 z bočního pohledu. Na minci také uvidíte technické výkresy automobilu a jeho vyobrazení z šikmého pohledu. Podobu mince pro ČNB navrhla medailérka Petra Brodská.
Výroba mincí má dvě fáze. Vložený prvek ze stříbra o ryzosti 999 potahovaného antracitově černým povlakem BALINIT vyrobila česká pobočka společnosti Oerlikon Balzers Coating Austria v Jihlavě. Korpus ze slitiny obsahující 925 dílů stříbra a 75 dílů mědi zase dodala Česká mincovna v Jablonci nad Nisou, která také oba komponenty spojila ražbou.
Centrální banka vydává celkem 30 tisíc kusů těchto pamětních mincí ve dvojím provedení:
- 10 794 kusů v běžné kvalitě
- 19 206 kusů ve špičkové kvalitě, která se vyznačuje vysoce leštěným mincovním polem a matovaným reliéfem.
- Celková hmotnost každé pětisetkoruny včetně vloženého prvku je 26,1 gramů, průměr je 40 milimetrů a síla 2,6 milimetrů.
- Nominální hodnota mince 500 Kč, avšak prodejní cena je vyšší. Na trhu je k dostání za cenu kolem 3000 Kč.
- Prodejní cena je vyšší a zohledňuje mimo jiné aktuální cenu stříbra, náklady spojené s výrobou a DPH. Minci lze zakoupit u smluvních partnerů. ČNB přímý prodej veřejnosti nezajišťuje.
Moderní šestimístná limuzína Tatra 603 vyráběl závod Tatra Kopřivnice pod vedením konstruktérů Julia Mackerleho a Vladimíra Popeláře. Design vozu zajistili František Kardaus a Zdeněk Kovář.
Oficiální premiéru měl tento vůz na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu a následně v letech 1958–1975 Tatra vyrobila přes 20 000 automobilů. Nejběžnější barvou laku byla z reprezentačních důvodů černá.
V přední části vozu mohli sedět až tři cestující, proto je řadicí páka součástí volantu. Motor byl umístěn v zadní části vozu a úložný prostor dopředu. Od roku 1962 Tatra prošla řadou modernizací se změnami drobných prvků, přičemž nejvýraznější bylo nahrazení původní trojice světel dvěma oddělenými páry.