Manipulace s tachometrem je na trhu s ojetinami už skoro běžným podvodem. Podle údajů Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA za první polovinu letošního roku se skoro 80 % případů stočených kilometrů týká deseti značek automobilů. Často jde přitom o prémiové vozy.
Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených například z Německa, Belgie, Nizozemí či Itálie – a stočení často přesahuje 100 000 km. Podle dostupných dat přichází kupující kvůli stočeným kilometrům v průměru až o 20 % hodnoty vozu, což může u některých vozidel představovat i více než 60 000 Kč,
upozornil Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA s tím, že manipulace s tachometrem může poukazovat i na další možné úskalí: Vozy, u kterých byl tachometr stočený, často nedostanou předepsanou servisní údržbu, jako je výměna rozvodů či dalších dílů. Výsledkem jsou nečekané poruchy a vyšší riziko závad v prvních měsících po koupi
.
Stočení tachometru se podle něj nejčastěji týká aut starších pěti let a často je prováděno opakovaně, aby vůz zůstal pod hranicí 100 000 nebo 150 000 km. Průměrné stočení v letošním roce činí přes 100 000 km,
doplnil Veselý.
Značky s nejčastěji odhalenou manipulací (abecední pořadí):
- Audi – A4, A6
- BMW – řada 3, řada 5
- Ford – Mondeo, Focus
- Mercedes-Benz – třída C a E
- Peugeot, Renault, Fiat – zejména z dovozu
- Škoda – Octavia, Superb, Fabia
- Toyota – Corolla, Avensis a zejména u vozů dovezených z flotil také RAV4,
- Volkswagen – Passat, Golf, Touran
Celkový počet odhalených případů je nejvyšší u značky, číslech se ale odráží její dominantní postavení na trhu.
Prémiové značky ale tvoří necelou třetinu všech stočených vozidel, přitom je jejich podíl v inzerci výrazně nižší.
Veselý proto doporučuje před koupí ojetého vozu prověřit jeho historii – např. vozy využívané v minulosti pro účely taxislužby jsou rizikovější. Předseda sdružení SOVA ale doporučuje prověřovat také VIN kód, servisní historii, ale i interiér, jehož nadměrné opotřebené by mohlo napovědět, že deklarovaný nájezd je podezřele nízký.