Hlavní navigace

Centrální banka varuje: podvodníci volají jejím jménem, chtějí vás okrást

Sdílet

Gabriela Hájková 15. 11. 2021

Česká národní banka (ČNB) upozornila na nové nepoctivé praktiky, které zneužívají její jméno. Podvodníci se prostřednictvím dopisů a telefonátů z čísla 244001, 2441022 a 244100111 snaží jménem centrální banky vylákat z důvěřivých lidí přihlašovací údaje do jejich elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti, CVV kód ).

ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci, varuje mluvčí Petra Vodstrčilová.

Tvrzení podvodníků podle ní přitom působí velmi věrohodně. Své oběti například od oslovují jejich jménem, disponují například informací o jejich posledním výběru z bankomatu a využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, kdy dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy infolinku banky atp.

Upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance, zdůraznila Vodstrčilová s tím, že centrální banka důrazně doporučuje nikomu své osobní či citlivé údaje neposkytovat a na obdobné telefonáty nereagovat.

Setkáte-li se s popsaným podvodným jednáním, kontaktujte Policii ČR. Pokud jste útočníkům sdělili nějaké informace, zavolejte okamžitě do své banky.

Kde se vzdělat?

Chcete-li si ověřit své znalosti, využijte webovou aplikaci Kybertest.cz s interaktivním kvízem a edukativní videa, ve kterých se dozvíte, jak čelit současným masivním vlnám phishingu a vishingu. Stránky vytvořila České bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR.

Informace získáte například také na webu ČNB a na ČNBvlogu s názvem:

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).