Hlavní navigace

Banka CREDITAS zpřístupní internetové bankovnictví třetím stranám. Službu si můžete aktivovat sami

Veronika Doskočilová

Banka CREDITAS spustila v říjnu 2017 službu Creditas API. Tou otevírá internetové bankovnictví a umožňuje jeho propojení s klientskými systémy třetích stran. To umožní například firmám synchronizovat systémy nebo FinTech společnostem integrovat produkty banky do svých aplikací.

API (Application Programming Interface) je termín pro rozhraní využívané k programování aplikací s využitím přesně definovaných metod komunikace mezi jednotlivými softwarovými komponentami.

V bankovnictví umožňuje připojit aplikace partnerů ke dvěma typům dat. První jsou veřejně dostupná data, jako je umístění bankomatů banky, otevírací doby poboček, mapa výběrových míst či kurzovní lístek.

Druhým typem dat jsou klientská data jako zůstatek na účtu, historie plateb, seznam platebních karet a jejich limitů a podobně.

Banka tím reaguje na novou regulaci Evropské unie – PSD 2. Ta začne platit od ledna 2018 a bankám přikazuje zpřístupnit svá data po odsouhlasení klientem třetím subjektům.

CREDITAS API umožní sdílení online data o platebních účtech (firemních, běžných i spořicích). Základní podoba tohoto oprávnění umožní, aby aplikace zobrazovala informace o účtu, zůstatku nebo historii. Bude také možné data exportovat. Rozšířené oprávnění umožní i vytváření domácích plateb, import hromadných plateb a jejich zobrazení.

Autorizace plateb ale stále zůstane na vás ve vašem internetovém bankovnictví.

Pokud si chcete aktivovat zmíněnou službu, je potřeba splnit několik kroků. V internetovém bankovnictví si klient vygeneruje bezpečnostní klíč (v praxi 64znakové heslo), který předá důvěryhodné třetí straně a přiřadí jí požadovaná oprávnění. U každé z těchto stran přitom nastaví, do jaké míry bude mít k jeho účtu přístup, popisuje Kamil Rataj, člen představenstva Banky CREDITAS zodpovědný za IT.

Našli jste v článku chybu?