Hlavní navigace

B jako nafta. Začíná platit nařízení pro jednotné značení paliv v EU

Jiří Hovorka

Od dnešního dne v Evropě platí jednotné značení paliv na čerpacích stanicích. Když třeba v Portugalsku nebo Norsku budete potřebovat benzin a nebudete rozumět místním názvům, sáhnete po pistoli s písmenem E v kolečku.

Kolečko bude označovat stojan s benzinem, čtverec s naftou, kosočtverec bude určený pro plyn. V kolečku pak bude napsané písmeno E a číslo označující maximální podíl biosložky – u současného benzínu označovaném Natural 95 půjde o označení E5. Ve čtverci označujícím naftu bude písmeno B a číslo označující podíl biopaliva. U běžné nafty je tento podíl maximálně sedm procent, označení tedy bude B7.

Jednotné označení paliv se týká zemí Evropské unie, zemí EHP (Island, Lichtenštejnsko a Norsko) a také Makedonie, Srbska, Švýcarska a Turecka. Nové značení se objeví také u hrdla pro tankování v nově vyrobených autech, která míří na evropský (podrobnosti najdete v letáku Unie nezávislých petrolejářů ČR).

Statistiky České asociace asistenčních společností neukazují na velký problém. Ročně asistenční společnosti vyjedou zhruba ke 2000 případů, z čehož je pouze 13 procent v zahraničí, kde bývají motoristé právě kvůli rozdílnému značení paliva obezřetnější.

Záměně benzínu za naftu dnes brání zejména užší hrdlo nádrže u benzinových vozidel, které neumožňuje zasunout hrdlo nesprávné pistole do nádrže, avšak benzinovou pistoli do naftové nádrže zasunout lze. Motor a palivový systém však může poškodit i natankování paliva s jiným než předepsaným podílem biosložky, čemuž se mj. snaží předejít právě nová evropská legislativní úprava.

Jednotná evropská pravidla pro značení paliva jsou určitě vstřícným krokem pro motoristy, nicméně na počet případů, kdy motorista načerpá špatné palivo, nejspíš nebudou mít zásadní vliv, nadále proto budeme připraveni řidičům s touto nepříjemnou chybou pomoci, doplňuje Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR a člen prezidia ČAAS.


Autor: Unie nezávislých petrolejářů ČR

Takto to vypadá. XTL je synteticky vyráběná nafta, tedy palivo, které není ropného původu.

Vozidlo se špatným palivem je lepší ani nezkoušet startovat. V případě že si chybu řidič uvědomí až po nastartování, měl by vozidlo ihned odstavit a v jízdě nepokračovat, jinak hrozí závažné poškození automobilu. 

V drtivě většině případů je nezbytné vozidlo odtáhnout do servisu, kde vyčerpají špatné palivo, zkontrolují zasažení palivového systému a otestují plnou funkčnost motoru. Asistenční zásah v takovém případě vyjde průměrně na 1900 Kč, říká Marek Jaroš, generální ředitel společnosti Global Assistance a člen prezidia ČAAS.

Našli jste v článku chybu?