Auto poškozené povodní: Vše, co potřebujete vědět

8. 10. 2024

Sdílet

28.2.25 /3x/ auto, záplavy, povodně, voda Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Ničivé povodně poškodily kromě nemovitostí také řadu aut. Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny proto odpovídá na otázky, které v souvislosti se zaplaveným vozem můžete řešit.

Kdy je zaplavené auto považováno za totální škodu?

Orientačně lze rozlišovat následující rozsahy poškození vozidla podle úrovně, kam vystoupala voda:

  • lehké zatopení: nebyla zasažena kabina vozidla
  • střední zatopení: vozidlo bylo zatopeno tak, že „čistá“ voda zatopila interiér vozidla do úrovně pod přístrojovou desku
  • těžké zatopení: vozidlo bylo těžce zabahněno, případně bylo zatopeno/zcela pod hladinu nebo bylo strženo proudem

V případech, kdy se jedná o střední nebo těžké zatopení vozidla, jedná se zpravidla o totální škodu a oprava vozidla již nedává smysl.

Jak postupovat, pokud bylo auto zaplaveno a zůstalo na místě nebo ho voda od původního místa parkování jen vzdálila (max. cca o stovky metrů)?

Nejprve je potřeba škodu nahlásit. V dalším kroku je nutné vozidlo nafotit tak, aby byla jasná jeho identifikace a z fotek byl vidět i rozsah poškození.

U středního a těžkého zatopení vozidlo nestartovat. Nutná je prohlídka v servisu, kam by mělo být vozidlo odtaženo buď prostřednictvím asistenční služby, nebo po tzv. vlastní ose.

U lehkého zatopení není prohlídka nutná. V případě, že si klient není jistý, zda nedošlo k poškození motorických částí, doporučujeme prohlídku vozidla také. Klient tak může zabránit větším škodám.

Jak probíhá likvidace škody u auta zatopeného a totálně zničeného povodní,
a to od nahlášení škody až po výplatu pojistného plnění?

Existují zde tři přístupy:

  • nahlášení škodní události ► Prohlídka technikem pojišťovny► Vložení vozidla do elektronické aukce ► Výsledek aukce ► Výplata plnění na účet klienta,
  • nahlášení škodní události ► Prohlídka technikem pojišťovny ► Výplata plnění,
  • nahlášení škodní události ► Výplata plnění.

Nejčastější je první varianta. Druhá varianta se týká případů, kde je vozidlo značně poškozené a nedává smysl jej vkládat do aukce. Docházelo
by jen k prodloužení likvidace pojistné události. Třetí varianta se týká výjimečných případů, kdy na místo není nutné vyslat mobilního technika. Například když je vozidlo totálně zničené, zaklíněné v kamení a dalších nánosech věcí. Takovou situaci za kalamitního stavu řešíme ve zrychleném režimu vzhledem k okolnostem.


Plánujete pořídit ojetý vůz? Buďe opatrní, ať si nepořídíte zaplavené auto. Jak to poznat? Přečtěte si také:

Plánujete pořídit ojetý vůz? Buďe opatrní, ať si nepořídíte zaplavené auto. Jak to poznat?

Je možné auto nechat opravit ihned, nebo je nutné počkat, až ho prohlédne
mobilní technik pojišťovny?

Vzhledem k tomu, že ve většině případů z aktuálních záplav došlo k zatopení vozidla, doporučujeme provedení prohlídky technikem pojišťovny. O té vždy rozhoduje likvidátor.

Pokud má klient fotky vozidla, nebo je může/chce nafotit, budeme rádi za jejich zaslání. Jestliže motorista potřebuje další informace k nahlášené škodě, může kontaktovat likvidátora.

Je možné na zaplavená nebo povodní zničená auta využít asistenčních služeb? 

Vždy záleží na rozsahu asistenčních služeb, které má klient v rámci pojistné smlouvy sjednaný. Nejlepší je se přímo obrátit na asistenční služby, kde se ověří, jaký rozsah asistenčních služeb pojistná smlouva kryje a jak nejlépe může asistenční služba v dané situaci klientovi pomoct.

Musí lidé preventivně přemístit svá vozidla, pokud vědí, že se blíží velká voda?

Ve všeobecných pojistných podmínkách bývá jednou z povinností činit veškerá opatření nutná k předcházení vzniku škodní události, a pokud situace přesto nastane, k minimalizaci jejího rozsahu a následků. Proto by lidé/klienti měli vozidla přemístit z místa, kde se předpokládá zatopení. Nicméně s ohledem na situaci a rozsah živelní události není naší snahou namítat nesplnění povinnosti „předcházení škody“. Ke každé škodní události přistupujeme a posuzujeme ji individuálně.

Je možné uhradit škody na zaplaveném autě i z připojištění k povinnému
ručení, které pokrývá škody způsobené živly?

U Generali České pojišťovny je možnost připojistit si k povinném ručení „Poškození živlem“. Limit plnění je 100 000 Kč, spoluúčast 1000 Kč. Likvidace může být provedena pouze rozpočtem nebo totální škodou. Nelze ji tedy řešit na základě faktury za opravu. Takto řešená pojistná událost nemá vliv na bezeškodní průběh jízdy řidiče.

Jaké doklady musí klient dodat pojišťovně v případě auta, které bylo zničené nebo zaplavené velkou vodou?

 V případě, že se jedná o totální škodu, postačí k likvidaci zpravidla jen – dokument o prohlídce technika pojišťovny, technický průkaz (Osvědčení o registraci vozidla. Část II) / nové Osvědčení o registraci vozidla (vydané po
1. 1. 2024), číslo účtu pro zaslání pojistného plnění.

Je rozdíl, zda bylo vozidlo zaplaveno v garáži, nebo zaparkované venku?

Z pohledu pojišťovny nerozlišujeme, zda vozidlo bylo zaparkováno venku nebo v garáži. Ve všech případech platí povinnost „Činit veškerá opatření nutná k předcházení vzniku škodní události, a pokud tato situace přesto nastane, k minimalizaci jejího rozsahu a následků“.

Zdroj: Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).