Kurnikšopa jaký příplatek? To je jako bych si koupil rohlík za korunu a příplatek 80 haléřů k tomu. Zdá se to někomu normální? Vysvětlí už někdo konečně, proč se cena letenky skládá z několika cen? Proč není jen jedna cena? Ať jdou s takovým klamáním do pryč.
Obdobnou otázku jsme před časem položili v rozhovoru p. Bohuslavu Šantrůčkovi, vicepresidentovi obchodu a prodeje ČSA:
Otázka: Cena letenky je rozdělena do celé řady dílčích cen - vedle ceny letenky se mnohdy zvlášť účtují různé příplatky a letištní poplatky. Proč tomu tak je a jaký je váš názor na "skládání" koncové ceny jednoho produktu z více částí?
Odpověď: Ještě před "nedávnem" (dejme tomu před nástupem low cost přepravců) se uváděla skutečně jedna cena za přepravu celkem, která se skládala z tarifu (ceny za letenku pro leteckou společnost) a letištních tax (ty však nepřísluší leteckým společnostem, které je pouze vybírají a ihned odevzdávají buď letištím, anebo příslušným vládním agenturám).
Nízkonákladové aerolinky však přišly s "marketingovou" cenou, která je jakousi "holou" cenou, bez tax a příplatků a mnohdy začíná "od"... Ale za takovouto marketingovou cenu si často zákazník může koupit jednu či málo letenek na inzerovaný let. Cena má přilákat potenciálního cestovatele na internetové stránky, no a pak se uvidí...
Po 11. září 2001 byla ještě zavedena "bezpečnostní taxa" a od roku 2004 již zmíněný palivový příplatek. Některé low cost společnosti zavedly příplatky za odbavení zavazadel, za občerstvení na palubě, za placení kreditní kartou a možná i některé další. Ptáte-li se na můj názor, doporučoval bych "uzákonit" (v některých zemích, např. v USA, tomu tak je), že letecké společnosti musí uvádět konečnou cenu, kterou zákazník zaplatí.