Hlavní navigace

Nejvyšší správní soud: Cena musí být uváděna s DPH

Sdílet

Petr Zámečník 21. 2. 2006

Nejvyšší správní soud rozhodl, že cena musí být uváděna ve veřejně dostupných cenících včetně daně z přidané hodnoty. V případě, že je uváděna bez DPH a daň je odkazována např. hvězdičkou do jiné části ceníku, jedná se dle rozhodnutí soudu o klamavou reklamu.

Zdroj: iStrategie

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 2. 2006 8:15

    Milan (neregistrovaný)
    Správně. A podobně např. u letenek by měla být uváděna celková cena včetně letištních poplatků a palivových příplatků, protože letenku bez těchto dalších nákladů mi nikdo samostatně neprodá. Ale uváděná cena letenky je opticky nižší a lépe slouží k chytání hejlů.
  • 22. 2. 2006 13:39

    jezevec (neregistrovaný)
    nejsem si jist, jestli zrovna tohle je cesta ke štěstí.
    obchodník inzeruje SVOJÍ cenu - DPH náleží ďáblu, za to podnikatel nemůže. totéž jsou letištní poplatky a palivové příplatky - ty navíc podnikatel ani dost dobře nemůže inzerovat, protože se denně mění, pak by jakákoliv reklama měla platnost max 24 hodin a to je často delší i výrobní doba inzerátu.
    myslím že by bylo fér například nařízení, že cena včetně DPH (nebo cena letenky včetně všech příplatků a poplatků) se musí uvádět stejně velkým písmem jako cena, a na stejném místě jako cena. ale aby podnikatel nesl zodpovědnost za výběr poplatků, které nemůže ovlivnit a které jen předává dál, to se mi moc nelíbí.
    co třeba recyklační poplatky za elektroniku? taky by se měly přičítat k ceně zboží?
    co poplatky OSA z xeroxů a prázdných CDček?
    příkladů je více
  • 22. 2. 2006 18:22

    Vladimír Kutálek (neregistrovaný)
    Nesouhlasím. Pokud jak říkáte se ceny mění každou chvíli, není problém uvést cenu cenu se všemi poplatky s poznámkou "platné ke dni toho a toho". A pro vysvětlení někde malým písmem může být, cena se skládá...
    Ale abych četl nabídky cena za 1Kč a k tomu 999Kč a pod. Ne že bych na takové nabídky ještě reagoval... Stejně výsledná cena je mnohem vyšší než obvyklá u serioznějšího obchodníka.
    Podobně u úroků. pokud je to účet pro nepodnikatele a úrok se daní v každém období (u PF je situace odlišná), proč se neuvádí úrok bez 15%?
  • 22. 2. 2006 8:35

    čípek (neregistrovaný)
    Jen dobře, ale oni si nějakou obezličku najdou, jak dál lidi klamat.
    Nejvíc mne štve v Makru, že tam uvádějí ceny bez DPH velkým písmem a s DPH malým, pro řadu lidí nevidelným písmem. I když jsem plátce DPH, tak u pokladny musím stejně zaplatit cenu včetně DPH. Když si nákup sčítám bez daně a pak na mne chtějí zaplatit daleko větší sumu, nemusím ji při sobě zrovna mít. O platbě kartou (vyjma speciální ve spolupráci s KB) si můžeme nechat jen zdát. A pokud mohou do Makra jen podnikavci, proč z normálních obchodů podnikatele nevyhodí? Může mne vytočit, když si někdo z podnikavců plete Plus, Kaufland nebo Penny s Makrem. Vystojíte ďůlek, než podnikatele - kartonistu na pokladně odbaví, o tom, že levnější, akční zboží nezbyde na ostatní zákazníky, ani nemluvě. V tomhle dělá dobře např. Tesco, kde visí u zboží upozornění, kolik ho lze na jeden nákup odebrat. Je faktem, že kdyby se podnikavci otočili několikrát nebo vyslali každého z rodiny, tak se to zboží asi stejně vyprodá.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).