Jakým směrem půjde bankovnictví?

Hypotéční krize, která loni obcházela finanční svět, sice skončila, ale ekonomické prostředí se začalo intenzivně měnit. Po hypotékách přicházejí potíže se splácením kreditních karet a pomalu se zvyšuje i delikvence u spotřebitelských úvěrů. Úvěrový strašák banky neopustil. A chtějí-li banky uspět, budou možná muset změnit i své zvyky.

Celé bankovnictví po úvěrové krizi už není klidné, jak bývalo. Nestabilní prostřední, které krize rozpoutala, se mění každý den a banky musejí být připravené na hrozící rizika. Zatímco desítky let patřilo bankovnictví mezi bezpečné přístavy pro peníze a zvláště renomované banky se těšily vážnosti a oblibě, situace se změnila a banky čelí souvisle se měnícímu ekonomickému prostředí. Tak neklidné bankovní vody přitom do loňského roku byly pro banky neznámé.

Idol silné a zavedené banky s deseti či staletou tradicí, která je synonymem nedobytného trezoru, padl. Jména jako Citigroup (USA), Société Générale (Francie), Northern Rock (UK), UBS (Švýcarsko), Merrill Lynch (USA), IndyMac (USA), Columbian Bank of Topeka (USA) obletěla celý svět, když se nejen klienti těchto bank dozvídali nepříjemné zprávy o špatných a rizikových úvěrech, neprůhledném hospodaření či „ztracených” dokumentech nebo chybných investicích. Ztratit důvěru je snadné a rychlé, získat ji však velmi těžké. Krize ukázala, že ani staletá historie banky neuchrání její klienty před špatnými rozhodnutími managementu nebo chybnými investicemi.

Úvěry na počkání, hypotéky do tří dnů

Vážná pochybení při poskytování úvěrů na trhu amerických hypoték způsobila v bankovnictví značné napětí, které se dotklo bank na celém světě. Následky přitom byly bolestné. Jakmile se zvýšily úrokové sazby a ceny nemovitostí v USA poklesly, dlužníci přestali splácet své závazky, protože nebyli schopni finančně zvládnout výrazně vyšší měsíční splátky. Ceny akcií finančních institucí stojící na základech s nekvalitními hypotékami šly okamžitě dolů. Přirozeným důsledkem je ochabnutí zájmu o akcie, což se projevilo globálně.

Strašák v podobě kreditních karet

Jen co se medializovaly problémy na hypotéčním trhu, začínají se projevovat další potíže. Opět ve Spojených státech vztyčují odborníci varovné prsty nad rizikem z nesplacení kreditních karet a spotřebitelských finačních závazků. Běžný Američan je zvyklý mít několik kreditek, protože vzhledem k vysoké konkurenci na tamním trhu se finanční instituce téměř vtírají, aby byla použita jejich karta. Jenže vyšší inflace i zvyšující se ceny v USA působí problémy do té doby jakž takž rezistentním spotřebitelům. Neučiní-li banky dostatečná bezpečná opatření, je otázkou času, kdy se boom se špatnými úvěry dostane z pole hypoték i do kreditních karet.

Nižší náklady a investice do lidí jako cesta?

Vzhledem k rozbouřené situaci na trhu, ekonomickému zpomalení a očekávanému snižováním výnosů bude větší důraz kladen na snižování nákladů. Alespoň to vyplývá ze studie Global Banking Industry Outlook zveřejněné poradenskou společností Deloitte. Studie se věnuje klíčovým novým výzvám, které budou banky řešit při vytváření budoucích strategií. Jinými slovy, banky podle autorů studie budou muset najít takové způsoby, aby jejich finanční výkonnost nebyla oslabena, nebyly vystaveny rizikům a přitom mohly dlouhodobě dosáhnout úspor.

Autoři studie rovněž zdůrazňují, že mezi další následky úvěrové krize patřily časté změny v nejužším vedení mnoha institucí. Přitom trh práce v oblasti kvalifikovaných odborníků a schopných vedoucích pracovníků s patřičnou integritou je napjatý. Najít kvalifikované a vzdělané odborníky je problémem pro mnoho firem, finanční instituce nevyjímaje. Podle odborníků je zde prostor pro tzv. talent management, tj. vyhledávání specialistů a profesionálů již na školách i u konkurence.

Přestože se finanční krize projevila hlavně ve Spojených státech a bankám ve střední a východní Evropě se závažnější problémy vyhnuly, rizika zde jsou a problémy se nemusejí vyhnout ani Evropě či České republice. Ti, kdo se rychle nepřizpůsobí, nemohou být v současném globálním prostředí úspěšní. Proto je pro banky i v našem prostředí nejvyšší čas jednat, doplňuje ke studii Mike Jennings, vedoucí partner pro finanční instituce ve střední Evropě společnosti Deloitte, který působí v České republice.

Co se podle odborníků bude muset v bankách změnit s ohledem na celosvětový vývoj

Ponaučení z hypoteční krize

Banky by měly provést změny v podmínkách v základních oblastech jako jsou podmínky poskytování úvěrů, metody oceňování majetku či vnitřní kontrolní mechanismus.

Budování pobočky příští generace

Z místa, kde se pouze provádějí transakce, se stávají centra poradenství a prodeje. Původní smysl poboček tak změní svoji roli.

Zajištění dostatku talentovaných pracovníků

Zajištění dlouhodobého dostatku talentovaných vedoucích pracovníků prostřednictvím speciálních programů (talent management).

Dlouhodobě udržitelná banka

Kombinace šetrného přístupu k životnímu prostředí s prostředím pozitivně nakloněným podnikání.

Konsolidace platebního styku

Mělo by dojít k inovaci „centrálních“ systémů, které zjednoduší platební systémy a povedou k omezení nákladů a zvýšení flexibility.

Zdroj: Deloitte

Anketa

Máte obavy o peníze uložené v bance?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 9. 2008 9:43
Zasílat nově přidané názory e-mailem