Hlavní navigace

Životní pojištění v České republice zatím stále

Přestože zájem o produkty životního pojištění v tuzemsku rok od roku stoupá, je v porovnání s vyspělými zeměmi Evropské unie stále nízký. Češi stále dávají přednost především pojištění majetku, automobilů, domácností a nemovitostí, do sebe samých nebo svých dětí však často tolik neinvestují.

Sdílet

Srovnáme-li počet pojistných smluv životního pojištění spravovaný na českém trhu s počtem ekonomicky činných občanů zjistíme, že český trh je s evropským průměrem plně srovnatelný. Jiná situace nastane, když porovnáme celkové pojistné životního pojištění s hrubým domácím produktem (HDP). V roce 2005 představoval podíl životního pojištění na HDP v celé EU 5,1 % oproti 1,5 % v České republice. Podobně se situace vyvíjí u podílu životního pojištění na celkovém předepsaném pojistném. Zatímco v ČR se životní pojištění podílí na celkovém předpisu zhruba 40 %, v nejvyspělejších zemích EU (15) je to cca 60 %. To je způsobeno výší sjednaných pojistných částek u životního pojištění.

„Životnímu pojištění významně pomohlo zavedení daňových úlev v roce 2001 a také obrovský zájem o hypotéky, u nichž je životní pojistka nezbytná. Motivace k uzavření některého z produktů životního pojištění se tak výrazně zvýšila. Oproti vyspělým zemím je však povědomí o důležitosti životního pojištění v České republice stále nízké,“ komentuje vývoj místopředsedkyně představenstva Allianz pojišťovny Zuzana Kepková. Podle ní je to především tím, že se starší generace stále příliš spoléhá na pomoc státu a také otálením politiků s nastartováním důchodové reformy, která by stanovila jasná pravidla a zvýšila tlak na vlastní aktivitu občanů.

Ve vyspělých zemích činí podíl životního pojištění na celkovém předepsaném pojistném již přes 60 procent a tento podíl stále roste. Trendem se přitom stává pojištění celé rodiny. „Pojištění dospělých osob je již standardem. Lidé se stále častěji obracejí na pojišťovny za účelem pojištění celé rodiny. Zejména pojištění dětí berou nejen jako ochranu, ale i investici v jejich prospěch do budoucna,“ uvedla Kepková. Proto se pojišťovny ve světě stále více předhánějí v nabídce co nejkomplexnějších produktů pro celé rodiny. Na jednu smlouvu je často pojištěno i pět členů rodiny, přičemž každý z nich si může připojistit různá rizika.

„Očekáváme, že v příštích letech životní pojištění nabere na dynamice a poroste ročně o minimálně 5 procent. Zkušenosti z vyspělých zemí Evropské unie jednoznačně svědčí o orientaci klientů na výnosné, flexibilní a moderní pojistné produkty. Česká republika bude tento trend kopírovat,“ předpokládá Marek Bártek, ředitel úseku pojištění osob Allianz pojišťovny.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).