Hlavní navigace

Zákazníci Českých aerolinií využívají již v 84 procentech elektronické letenky

Zákazníci Českých aerolinií již ve více než 84 procentech případů využívají elektronické letenky namísto tradičních papírových. Podíl elektronických letenek navíc neustále roste. Také podíl letenek prodaných přes internet, tedy způsobem, který je pro cestující nejpohodlnější, se neustále zvyšuje. V současnosti České aerolinie prodávají přes internet téměř deset procent svých letenek. Další elektronickou službou, kterou nabízejí České aerolinie, je internetové odbavení. V současnosti již tuto možnost mohou cestující využít z 27 destinací v síti Českých aerolinií včetně Prahy.

Sdílet

Příklon k elektronickým službám je veden především požadavky cestujících, pro které je využití elektronických služeb pohodlnější. Také samotní dopravci ale mají zájem na přechodu na elektronické služby, které s sebou nesou výrazně nižší náklady. Podle každoročního průzkumu IATA požaduje více než polovina cestujících rozšíření elektronických služeb leteckých společností. Konkrétně 54 procent pasažéru chce mít možnost zarezervovat si a zaplatit letenku a provést odbavení pomocí počítače z pohodlí domova či své kanceláře.

Letecké společnosti sdružené v Mezinárodní organizaci leteckých dopravců IATA se proto dohodly na urychlení přechodu k elektronickým letenkám. V důsledku toho prodejní agentury od června 2008 přestanou vystavovat papírové letenky a přejdou výhradně na elektronické. Papírové letenky budou nadále v některých případech vystavovat již jen prodejní kanceláře samotných leteckých společností.

Elektronické letenky v Českých aeroliniích

Přechod na elektronické letenky je jedním z prioritních úkolů Českých aerolinií. V současné době prodává společnost již 84 procent letenek v elektronické podobě. Podíl elektronických letenek na prodeji se liší podle jednotlivých prodejních kanálů. Nejvyšší je na vlastním internetovém rezervačním a prodejním systému na stránkách Českých aerolinií, kde se v současnosti pohybuje kolem 92 procent. V síti prodejních agentur se prodává zhruba 86 procent elektronických letenek a ve vlastní prodejní síti Českých aerolinií asi 69 procent.

Pro přechod na elektronické letenky je základní podmínkou dokončený interlining, tedy vzájemné uznávání elektronických přepravních dokladů mezi jednotlivými partnerskými leteckými společnostmi. V současné době mají České aerolinie zrealizováno 34 propojení tohoto typu z 50, které společnost plánuje do června 2008. Interlining se zbývajícími partnery bude pokračovat i v následujícím období. Nyní fungující interlinová propojení již pokrývají 85,2 % výnosů z prodeje letenek, které pro České aerolinie zajišťují jiní dopravci.

V současné době existuje v síti Českých aerolinií několik destinací především v zemích bývalého Sovětského svazu, kde tamní odbavovací systém doposud neumožňoval odbavování elektronických letenek Českých aerolinií. Do června 2008 však společnost zajistí, aby i do těchto destinací bylo možné elektronické letenky vystavovat.

Prodej letenek přes internet

Elektronickou letenku si cestující může koupit nejen prostřednictvím internetu, ale také v tzv. kamenné prodejně. Podíl elektronických letenek je tak výrazně vyšší než podíl prodejů letenek přímo přes internet. Z celkového prodeje letenek Českých aerolinií se prostřednictvím internetu v tuto chvíli prodává téměř deset procent letenek. Pro cestující je to velmi pohodlný způsob nákupu letenky. České aerolinie proto chtějí prodej přes své vlastní internetové stránky www.czechairlines.com v roce 2008 a 2009 výrazně posílit. V polovině roku 2009 by se tak podíl letenek prodaných přes internet mohl zvýšit až na 25 procent.

Internetové odbavení

Výrazným zjednodušením odbavovacího procesu je Internet check-in, tedy odbavení přes internet, který České aerolinie nabízejí od června loňského roku. Tato služba cestujícím nabízí možnost výběru konkrétního sedadla v letadle. Cestující si sám vytiskne palubní vstupenku a proto po příchodu na letiště plynule prochází ke kontrole dokladů bez nutnosti čekat na odbavení ve frontě. Samoobslužné elektronické odbavení je možné provést nejdříve 24 hodin a nejpozději 35 minut před plánovaným odletem linky. Odbavit se prostřednictvím internetu je možné při letech z Prahy a dalších 26 evropských letišť do všech destinací, kam létají České aerolinie nebo jejich codesharoví partneři. Internet check-in naopak nelze použít do destinací s přísnějším bezpečnostním režimem, tedy do izraelského Tel Avivu, do Spojených států a do Kanady.

Služba Internet check-in se těší mezi cestujícími stoupající oblibě, o čemž svědčí i neustále vzrůstající počet lidí, kteří se na let odbaví elektronicky. Od zavedení této služby ji již využilo asi 30 000 cestujících, což je v souladu s očekáváním firmy. Do destinací, jako je například Hamburg a Düsseldorf, kde je vysoký podíl business cestujících, využívá na ranních spojích službu Internet check-in už 40 % pasažérů.

Informace o elektronických službách Českých aerolinií, včetně podrobného návodu na jejich využití, najdete na webových stránkách www.csa.cz v záložce Online služby.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).