Příklon k elektronickým službám je veden především požadavky cestujících, pro které je využití elektronických služeb pohodlnější. Také samotní dopravci ale mají zájem na přechodu na elektronické služby, které s sebou nesou výrazně nižší náklady. Podle každoročního průzkumu IATA požaduje více než polovina cestujících rozšíření elektronických služeb leteckých společností. Konkrétně 54 procent pasažéru chce mít možnost zarezervovat si a zaplatit letenku a provést odbavení pomocí počítače z pohodlí domova či své kanceláře.
Letecké společnosti sdružené v Mezinárodní organizaci leteckých dopravců IATA se proto dohodly na urychlení přechodu k elektronickým letenkám. V důsledku toho prodejní agentury od června 2008 přestanou vystavovat papírové letenky a přejdou výhradně na elektronické. Papírové letenky budou nadále v některých případech vystavovat již jen prodejní kanceláře samotných leteckých společností.
Elektronické letenky v Českých aeroliniích
Přechod na elektronické letenky je jedním z prioritních úkolů Českých aerolinií. V současné době prodává společnost již 84 procent letenek v elektronické podobě. Podíl elektronických letenek na prodeji se liší podle jednotlivých prodejních kanálů. Nejvyšší je na vlastním internetovém rezervačním a prodejním systému na stránkách Českých aerolinií, kde se v současnosti pohybuje kolem 92 procent. V síti prodejních agentur se prodává zhruba 86 procent elektronických letenek a ve vlastní prodejní síti Českých aerolinií asi 69 procent.
Pro přechod na elektronické letenky je základní podmínkou dokončený interlining, tedy vzájemné uznávání elektronických přepravních dokladů mezi jednotlivými partnerskými leteckými společnostmi. V současné době mají České aerolinie zrealizováno 34 propojení tohoto typu z 50, které společnost plánuje do června 2008. Interlining se zbývajícími partnery bude pokračovat i v následujícím období. Nyní fungující interlinová propojení již pokrývají 85,2 % výnosů z prodeje letenek, které pro České aerolinie zajišťují jiní dopravci.
V současné době existuje v síti Českých aerolinií několik destinací především v zemích bývalého Sovětského svazu, kde tamní odbavovací systém doposud neumožňoval odbavování elektronických letenek Českých aerolinií. Do června 2008 však společnost zajistí, aby i do těchto destinací bylo možné elektronické letenky vystavovat.
Prodej letenek přes internet
Elektronickou letenku si cestující může koupit nejen prostřednictvím internetu, ale také v tzv. kamenné prodejně. Podíl elektronických letenek je tak výrazně vyšší než podíl prodejů letenek přímo přes internet. Z celkového prodeje letenek Českých aerolinií se prostřednictvím internetu v tuto chvíli prodává téměř deset procent letenek. Pro cestující je to velmi pohodlný způsob nákupu letenky. České aerolinie proto chtějí prodej přes své vlastní internetové stránky www.czechairlines.com v roce 2008 a 2009 výrazně posílit. V polovině roku 2009 by se tak podíl letenek prodaných přes internet mohl zvýšit až na 25 procent.
Internetové odbavení
Výrazným zjednodušením odbavovacího procesu je Internet check-in, tedy odbavení přes internet, který České aerolinie nabízejí od června loňského roku. Tato služba cestujícím nabízí možnost výběru konkrétního sedadla v letadle. Cestující si sám vytiskne palubní vstupenku a proto po příchodu na letiště plynule prochází ke kontrole dokladů bez nutnosti čekat na odbavení ve frontě. Samoobslužné elektronické odbavení je možné provést nejdříve 24 hodin a nejpozději 35 minut před plánovaným odletem linky. Odbavit se prostřednictvím internetu je možné při letech z Prahy a dalších 26 evropských letišť do všech destinací, kam létají České aerolinie nebo jejich codesharoví partneři. Internet check-in naopak nelze použít do destinací s přísnějším bezpečnostním režimem, tedy do izraelského Tel Avivu, do Spojených států a do Kanady.
Služba Internet check-in se těší mezi cestujícími stoupající oblibě, o čemž svědčí i neustále vzrůstající počet lidí, kteří se na let odbaví elektronicky. Od zavedení této služby ji již využilo asi 30 000 cestujících, což je v souladu s očekáváním firmy. Do destinací, jako je například Hamburg a Düsseldorf, kde je vysoký podíl business cestujících, využívá na ranních spojích službu Internet check-in už 40 % pasažérů.
Informace o elektronických službách Českých aerolinií, včetně podrobného návodu na jejich využití, najdete na webových stránkách www.csa.cz v záložce Online služby.