Zákaz pátečního provozu kamionů přinese zmatky a problémy na českých silnicích

Praha, 19. června 2006 – Ucpané silnice, nedostatek místa u čerpacích stanic, nervozita řidičů a potenciální zvýšení počtu dopravních nehod – to jsou očekávané problémy, které mohou nastat během pátků odpoledne. Od 1. července 2006 totiž vejde v platnost novela zákona o zákazu jízdy kamionů mezi páteční pátou hodinou odpolední a devátou večer. Podle odhadů Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA přinese páteční omezení provozu nejen problémy na čerpacích stanicích nebo odpočívadlech, ale také zvýšení intenzity kamionové dopravy na českých silnicích.

Sdílet

Od 1. července 2006 vejde v planost novela zákona schválená Parlamentem České republiky o zákazu jízdy kamionů každý pátek mezi pátou hodinou odpolední a devátou večer. Prakticky se tak stane 7. července 2006, což je první kalendářní pátek příslušného měsíce. „Záměrem zákonodárců a vlády bylo zastavení celé nákladní dopravy v zemi v době, kdy se většina lidí přesouvá na víkend z center měst na venkov. Nikdo ovšem nezohlednil dopady, které tato novela přinese dopravcům, jak se odrazí v plynulosti zásobování a do jaké míry zkomplikuje plynulost výrobních procesů,“ říká generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Špryňar.

Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA s sebou zákaz jízdy přinese celou řadu konkrétních dopadů na všechny řidiče. Mezi nejvýznamnější z nich patří:

Dopady na řidiče
Reakce na zákaz provozu Dopady na řidiče
kumulace velkého množství kamionů na jednom místě ve stejném čase (před pátou hodinou odpoledne) zmatky u čerpacích stanic
nedostatečná kapacita odpočívek/stání kamionů přímo na silnicích
nepřehledné situace v dopravě
dopravci nucení dodávat zboží před víkendovým volnem budou časově vytíženi – tlak na splnění dodávky zboží budou dopravci řešit zvýšením počtu kamionů hustší provoz na silnicích
dopravní kolony
nervozita řidičů
potenciální zvýšení počtu dopravních nehod

Podle Martina Špryňara jsou uvedené problémy logickým vyústěním situace, kdy v nejvíce frekventovaný čas bude větší množství kamionů nuceno hledat místo na parkování. „Počet a úroveň odpočívek na českých dálnicích a silnicích je nedostatečná. Místa pro parkování jsou příliš malá a jejich počet je nedostačující. Řidiči v obavě před vysokými pokutami nového bodového systému budou nuceni zastavit tam, kde to bude možné. Nevylučuji ani odstavné pruhy na dálnicích,“ vysvětluje Martin Špryňar.

Podle jeho odhadů se také zákazem dopravy ve velmi frekventovaný čas zvýší počet kamionů na silnicích. „Žádný z výrobců, exportujících či importujících firem nemůže kvůli tomuto zákazu zastavit práci. Dopravci budou muset i přes omezení dovézt stejné množství v kratším časovém úseku. Využijí proto většího množství kamionů, které budou nuceni nasadit, aby stihli dodávku do páté hodiny odpoledne. Celý zákaz se tak stane pro ostatní řidiče spíše přítěží než zvýhodněním jejich cesty na víkend,“ doplňuje Martin Špryňar.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA nevidí v pátečním zákazu kamionové dopravy žádné výhody. Omezení přinese problémy dopravcům, výrobcům, odběratelům zboží i samotným řidičům. Z tohoto důvodu se chtějí dopravci proti zákazu postavit a přesvědčit zákonodárce o nutnosti zrušení tohoto omezení. „Nemáme problém se zákazem kamionové dopravy o víkendech. Takovou regulaci chápeme. Omezení provozu v pátek ovšem není dobrým řešením pro nikoho,“ uzavírá Martin Špryňar.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).