Rostly výnosy, klesaly náklady
Výnosy v roce 2006 činily 23,476 miliardy korun a meziročně se tak zvýšily o více než 1,3 miliardy korun. Nový management začal v roce 2006 v ČSA zavádět standardní manažerské nástroje na podporu a monitoring prodeje, které dosud ve společnosti chyběly. Zavedeny byly také programy pro motivaci prodejců nebo incentivní systém pro prodejní agentury. První pozitivní výsledky se začaly ukazovat koncem roku, kdy se například jen v listopadu a prosinci podařilo meziročně zvýšit výnosy upravené o kursové rozdíly o více než deset procent. Nový systém řízení prodeje se ale odrazí především ve výsledcích roku 2007, kdy by se výnosy měly dále zvýšit o miliardu korun.
Celkové provozní náklady loni dosáhly 23,592 miliardy korun. Centralizací nákupu a přesoutěžením tendrů v oblasti dodavatelských služeb se ČSA v roce 2006 podařilo uspořit více než 352 milionů korun. Z této částky více než 200 milionů korun ovlivnilo cash flow již v roce 2006 a zhruba 150 milionů korun se projeví v letošním roce. Jde například o úspory díky výběru nového pojišťovacího brokera, které se ročně pohybují v řádu 80 milionů korun, nebo o změnu poskytovatelů odbavení letadel na zahraničních letištích. Současně management identifikoval další oblasti, kde by bylo možné uspořit až 450 milionů korun. Bohužel se totéž zatím nepodařilo v personální oblasti. Vedení společnosti nedospělo k dohodě o nižších nárůstech platů pro rok 2007. Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA o 4,2 až 15 procent.
ČSA zvyšují počet cestujících a vytíženost letadel, růst očekávají i letos
ČSA loni odbavily téměř 5,5 milionu cestujících. Meziročně se jejich počet zvýšil o 4,7 procenta; v roce 2005 ČSA přepravily 5,2 milionu cestujících a o rok dříve 4,3 milionu. Zvýšení počtu cestujících společnost očekává i do budoucna, kdy by se měly postupně projevovat dopady nového obchodního modelu. Poroste i celková přepravní kapacita, a to s příchodem nových Airbusů, které mají větší počet sedaček. V letošním roce business plán počítá s přepravou 5,8 milionu cestujících.
Největší podíl na výsledcích má pravidelná přeprava, kde se počet cestujících zvýšil meziročně o 3,4 procenta a dosáhl téměř 4,7 milionu. Růst o téměř 13 procent zaznamenala přeprava na charterových letech ČSA, na kterých v roce 2006 cestovalo skoro 800 000 cestujících.
Zachovat společnost s 50 letadly a 5000 zaměstnanci
Plán pro rok 2007 je postaven na reálném základu, společnost by měla po letech dosáhnout zisku. Schválený business plán v letošním roce počítá se ziskem 42 milionů korun, hospodaření může ale zhoršit negativní dopad nového Zákoníku práce, a to až o 180 milionů korun. Plánovaný výsledek je také podmíněn dokončením započaté restrukturalizace včetně odprodeje zbytného majetku. Pro rok 2007 je zajištěna likvidita společnosti, podařilo se také zajistit garance na financování nákupu pěti nových letadel Airbus A320/319 v letošním roce.
Základním cílem vedení ČSA je maximalizovat hodnotu společnosti pro akcionáře. Do konce roku 2007 bude ve spolupráci s ministerstvem financí a ministerstvem dopravy zpracován návrh na privatizaci ČSA.
Plán počítá se zachováním společnosti v současné velikosti tedy s 50 letadly a zhruba 5000 zaměstnanci. Předpokládá také, že se uskuteční divestice, tedy odprodej Cargo Terminálu a Cateringu.