Hlavní navigace

TOP MANAŽEŘI ASIE PŘEDPOVÍDAJÍ EKONOMICKÝ RŮST

PRAHA 25. dubna 2007 – Klíčová skupina top manažerů Asie věří, že ekonomika jejich oblasti bude i v letošním roce nadále vykazovat sílící ekonomický růst. Nový průzkumu také ukazuje, že řada těchto respondentů je mnohem víc nadšena rozvojem ekonomiky Indie než Číny.

Sdílet

V Asii průzkum, který proběhl mezi 1200 manažery malých a středních podniků (SME, small- and mid-sized business enterprises), došel rovněž k závěru, že většina manažerů souhlasí s tím, že nejpozději do 10 let čínský trh se spotřebním zbožím předhoní Spojené státy, zemi s největším světovým trhem spotřebního zboží.

Pouze 5 % respondentů uvedlo, že spotřební trh Číny nikdy nebude tak velký, jako je ve Spojených státech. Více než polovina respondentů (57 %) měla za to, že tyto dva trhy dosáhnou vzájemné parity do 10 let, přičemž 20 % z nich očekává vyrovnání obou trhů za méně než 5 let.

„Tyto závěry jsou velmi zásadní, neboť top manažeři malých a středních podniků z mnoha asijských ekonomik tvrdí, že spotřební trh Číny roste rychleji, než udávají přední výzkumné projekty,“ uvedl Alan Gershenhorn, prezident společnosti UPS International. „Americké firmy si musí být vědomy toho, že jejich příští zákazník bude se stejnou pravděpodobností pocházet z Pekingu i z Bostonu.“

Manažeři podniků byli dotazováni pro UPS Asia Business Monitor, každoročně prováděný průzkum zaměřený na posouzení konkurenceschop­nosti malých a středních podniků Asie. Průzkumu se zúčastnilo zhruba 1200 řídících manažerů SME firem působících na 12 různých trzích regionu.

Respondenti průzkumu označili Čínu za zemi s největším potenciálem ekonomického růstu, následovanou Indií a Hongkongem. Sporným bodem zůstává Čína coby sílící ekonomická velmoc.

Vedoucí manažery asijských středních a malých podniků rozděluje jejich vnímání pokračující čínské ekonomické dominance. Třicet čtyři procent z nich ji vnímá jako růst, stejné procento v ní však vidí i hrozbu. Mnozí rovněž pociťují neschopnost konkurovat čínským podniků kvůli levné pracovní síle a výrobním nákladům (38 %). Roste obava z vyostření cenové konkurence (25 %).

Vedle toho SME manažeři napříč Asií vyjadřují přání využít rychlého růstu Indie, a to investicemi podporujícími rozšíření výrobních center (30 %) a vytváření subdodavatelských vztahů (25 %). V návaznosti na tento růst by se manažeři rádi stali subdodavatelem Indie (20 %) a vývozcem surovin pro výrobu v oblasti Indie (19 %). 85 % respondentů uvedlo, že Indie má potenciál stát se regionálním ekonomickým lídrem a 81 % dodalo, že ekonomie Indie zcela určitě v letošním roce posílí. Nejvíce optimističtí v celém regionu byli SME manažeři Indie, 89 % respondentů očekává ještě silnější ekonomický růst svých podniků v následujícím roce. V Indii jsou SME top manažeři rovněž optimističtí ohledně růstu obchodních příležitostí své země, 83 % z nich se domnívá, že projekt podpory obchodu US–Indie letos významně poroste – s podstatně lepšími výsledky než v minulém roce.

I přes vzestupnou tendencí potenciálního růstu, respondenti průzkumu také varují před nebezpečím ohrožujícím konkurenceschopnost regionu, jako je nedostatek inovací, dostupnost kvalifikované pracovní síly a přístup k financím a provoznímu kapitálu.

Tři hlavní faktory, které nedají manažerům v Asii klidně spát, jsou kvalita jejich služeb (50 %), věrnost zákazníků (48 %) a udržení kvalitních zaměstnanců (47 %).

Další důležité výsledky průzkumu:

• SME manažeři uvedli, že předpokládají pokračující nárůst asijského obchodu, 74 % respondentů se domnívá, že regionální obchod v průběhu tohoto roku silně poroste.

• Příznivé vyhlídky ohledně pracovních příležitostí podle 89 % respondentů napříč všemi zeměmi zůstanou stejné, či se ještě zlepší a dojde ke zvýšení počtu zaměstnanců.

• Téměř tři čtvrtiny (72 %) top manažerů Japonska uvedlo, že stárnoucí populace země spolu s nízkou porodností bude mít negativní dopad na jejich konkurenceschop­nost.

• Většina (85 %) SME manažerů v Indii uvedla, že globalizace byla pro jejich podniky přínosem, zatímco 55 % top manažerů v Japonsku tvrdí opak.

• Téměř jedna třetina SME manažerů (29 %) mimo Čínu se domnívá, že sociální nerovnost a problémy životního prostředí jsou v Číně letos horší než před rokem.

Kompletní výsledky průzkumu jsou k dispozici na: www.ups.com/abm.

UPS má v Asii silnou pozici, všechna regionální strategická města se nacházejí ve vzdálenosti 4 hodin leteckého času z asijského letového střediska na Filipínách. UPS létá do více míst v rámci Číny než jakákoli jiná zásilková služba a byla první leteckou dopravní společností, která má přímou kontrolu nad svými operacemi v Číně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).