PRAHA, 25. dubna 2007 – Obstát ve vysoce konkurenčním prostředí branže informačních technologií je stále složitější. Cestou, jak v konkurenčním boji uspět, je podle nadnárodní technologické společnosti SaT vůle pravidelně investovat do vzdělávání zaměstnanců. Podle zkušeností SaT je ideální vynakládat na vzdělávání zaměstnanců zhruba 1,8 až tři procenta z celkových ročních mzdových výdajů. Jen tak je možné dlouhodobě udržet vysoký standard služeb
, řekl Jiří Košťál, generální ředitel společnosti SaT CZ. V Rakousku firmy do vzdělávání investují v průměru pouze 1,5 procenta, což podle zkušeností SaT k udržení vysoké kvality IT služeb nestačí.
Nadnárodní technologický koncern SaT, který působí v 18 evropských zemích a zaměstnává kolem 2300 zaměstnanců, loni investoval do vzdělávání v přepočtu zhruba 56 milionů korun (2 miliony eur). V průměru to představuje zhruba 25 tisíc korun na zaměstnance. Výše částky vydávané na vzdělávání jednotlivých pracovníků se samozřejmě liší podle regionu a dalších faktorů, jako je například jejich pracovní zařazení a specializace. U klíčových zaměstnanců může jít až o stotisícové částky ročně. Školení zahrnují oficiální certifikace k užívání produktů od klíčových výrobců softwaru a hardwaru, dále průběžná školení v užívání klíčových technologií. Stěžejní je i vzdělávání napomáhající v kariérním růstu specialistů a manažerů
, řekla Olga Svobodová, personální ředitelka společnosti SaT CZ.
IT firmy kladou největší důraz zejména na prohlubování znalostí u technologií, které jsou stěžejní při poskytování nejžádanějších služeb. Vysoká poptávka zákazníků po řešeních analýzy firemních dat – takzvané systémy Business Intelligence – například zvyšuje počet školení zaměřených na technologii firmy Cognos. Podobná je situace u řešení pro přístupové strategie společnosti Citrix či nové moduly a nástroje informačního systému SAP
, dodala Olga Svobodová.
TABULKA: Jaké vzdělávací kurzy jsou pro IT firmy důležité (zdroj: SaT)
• certifikační kurzy pro klíčové hardwarové a softwarové produkty (SAP, Cognos, HP, IBM, Fujitsu Siemens, Acer)
• programovací jazyky
• školení klíčových technologií a IT systémů (CITRIX, MAX, bezpečnost, SUN, UNIX, Microsoft, RedHat, CISCO)
• jazykové kurzy – zejména angličtina (například mezinárodní intenzivní kurz Corporate English Academy)
• manažerské vzdělávání
• zvyšování kvalifikace univerzitním studiem (například MBA)
• komunikační dovednosti (prodejní a prezentační dovednosti, komunikace s klienty, asertivita)
Komunikační schopnosti jsou stejně důležité jako odborné znalosti
Dnešní IT firmy potřebují nejen odborně zdatné specialisty, ale také všestranné odborníky, kteří mají výborné komunikační a organizační schopnosti. Ceněna je zejména schopnost reagovat na neustálé změny i ochota nést odpovědnost za další rozvoj firmy. Image přihrbeného programátora ve vytahaném tričku je dávno minulostí. IT odborníci musí být schopni dobře vystupovat, oblékat se a hlavně umět s lidmi komunikovat nejen v IT žargonu, ale řečí srozumitelnou pro běžného uživatele. Už nejde jen o technické znalosti, které mají beztak v oboru IT poměrně krátký poločas platnosti, ale cení se hlavně schopnosti, které se přímo podílejí na růstu firmy
, řekla Olga Svobodová.
Podle společnosti S. T. UNITE consulting, personální agentury specializující se na odborníky z oblasti informačních technologií, je tato branže výjimečná svou proměnlivostí a ze všech oborů nejvyšší rychlostí změn nástrojů a postupů. Ve všech ostatních oborech probíhá změna evolučně, ale v IT se změny tvoří revolučně. Jste-li dnes ‚guru‘ v některých technologiích, nemusí to zítra být pravda, proto je vzdělání v tomto oboru klíčovým faktorem ovlivňujícím další růst. U řady společností, které si uvědomují tato rizika, rostou každoročně náklady na vzdělání v desítkách procent. IT společnosti, které dnes neinvestují do vzdělání svých pracovníků, se mohou během několika let ocitnout mimo byznys
, řekl Jan Turek ze společnosti S. T. UNITE consulting.
Sdílení interního know-how zvyšuje konkurenceschopnost.
Značnou konkurenční výhodu představuje sdílení technologického know-how uvnitř jednotlivých poboček firmy i v rámci nadnárodní sítě. Výměně technologických znalostí napomáhá například systém „kompetenčních center“, jež společnost SaT zakládá v jednotlivých státech. Jejich hlavní úlohou je nabídnout zákazníkům konzultační služby v oblasti informačních technologií a rozvoj daného produktu. Jsou také odpovědná za odzkoušení nových technologií. Založení kompetenčního centra se plánuje i v České republice. Zaměřovalo by se na problematiku přístupových strategií k podnikovým datům pro střední a velké zákazníky. Ideou kompetenčních center je centralizovat strategické know-how a sdílet je s klienty SaT po celé Evropě
, řekl marketingový ředitel SaT CZ Otta Matoušek. Kompetenční centra zatím vznikla například na Slovensku, ve Slovinsku a v Rumunsku.
Standardizovaná angličtina je nutností
Podobně jako u většiny nadnárodních firem je též v rámci skupiny SaT oficiálním komunikačním jazykem angličtina. Aby se odborníci z 23 zemí, kde má firma pobočku, stoprocentně domluvili, musela společnost SaT standardizovat užívání klíčových anglických technologických termínů – zejména těch, které vyjadřují kvalitu či úroveň služeb. Projektové týmy z jednotlivých zemí totiž dříve používaly různou terminologii či jinak chápaly význam odborných termínů, především těch, které definovaly kvalitativní úroveň služeb.
Rozdílná anglická terminologie působila značné problémy zejména při přípravě nabídek a dokumentace k nadnárodním zakázkám. Proto jsme začali napříč firmou užívat terminologii zakotvenou v mezinárodní metodologii standardů informačních technologií ITIL. Nedochází tak ke zbytečným nedorozuměním a zákazník si může být jistý významem jednotlivých termínů v nabídce a projektové dokumentaci
, uzavřel marketingový ředitel SaT CZ Otta Matoušek.