Agentura Synovate provedla průzkum u 1 548 fanoušků motoristického sportu ve Spojených Státech, Německu, Saudské Arábii, Spojených Arabských Emirátech (SAE), Číně a Malajsii. Zjišťovala, jaký druh závodů sledují a jaké vnímání značky tento sport vytváří.
Formule 1 je celosvětově nejpopulárnějším motosportem, vyznávaným téměř 60 procenty motoristických fanoušků. Ve Spojených Státech je ovšem NASCAR motosportem číslo jedna s 84 procenty příznivců. Mistrovství světa Rallye má solidní základnu fanoušků v Saudské Arábii a SAE (31 a 27 procent), zatímco 21 procent fanoušků z Malajsie dává přednost akci na dvou kolech v MotoGP.
Úspěch na závodních okruzích měl největší vliv na budoucí nákupy vozidel u fanoušků v Saudské Arábii (68 procent) a SAE (59 procent). Výkonný ředitel Synovate pro Střední Východ, Andreas Gregoriou, poukázal na to, že lidé v těchto zemích milují auta a mohou si tuto vášeň vzhledem ke svým vysokým příjmům dopřát. „Tomuto rychle rostoucímu zájmu o motoristický sport napomáhá umístění okruhu Formule 1 v Bahrajnu a populární závodní dráha v Dubaji. Není tedy divu, že místní kupující chtějí žít svůj sen prostřednictvím řízení auta té značky, která zažívá úspěchy na závodní dráze.“
Oproti tomu, pouze 15 procent amerických a 17 procent německých fanoušků by se nechalo ovlivnit výsledky na dráze při nákupu automobilu nebo motocyklu. Výkonný ředitel divize Moto výzkumu –„Motoresearch“ – agentury Synovate Scott Miller to přisuzuje vyzrálému a konkurenceschopnému prostředí na těchto trzích. „Kupující mají tolik produktů na výběr a tolik zdrojů informací, které ovlivňují jejich nákup, že na ně závodní úspěch z tohoto hlediska už příliš nepůsobí.“
Sponzoři mocně investují do podpory motoristického sportu a agentura Synovate zjistila, že se jim tyto investice vyplácí. Globálně, 32 procent fanoušků by si spíše koupilo značku, která sponzoruje motosport a to opět hlavně fanoušci SAE (53 procent) a Saudské Arábie (49 procent). Němci by se závody dali ovlivnit pouze v 15 procentech.
Kteří automobiloví výrobci jsou nejvíce spojováni s motoristickým sportem? Celosvětově vede Ferrari, jak ukazuje tabulka níže. Místní výrobci – Chevrolet a Ford – se drží v čele tabulky ve Spojených Státech. Jsou totiž hlavními hráči v NASCAR, které si američtí fanoušci nejvíce spojují s motoristickými závody.
Miller poznamenává, že nejžhavější automobilové značky na americkém trhu jsou jedny z nejméně spojovaných značek se závody. „Chevrolet a Ford poslední roky ztrácejí svůj podíl na trhu, zatímco Toyota a Honda posilují. Výsledkem je, že spotřebitelé odhodlaní ke koupi vozů Toyota a Honda, stále spojují motoristický sport se značkami Chevrolet a Ford. Ačkoliv by spotřebitelé měli být ovlivněni úspěchy značek, které s motosportem nejvíce spojují, o nákupu těchto značek vůbec neuvažují.“
Zajímavé je, že největší popularitu zažívá Ferrari v Německu. Generální ředitel německé pobočky Synovate, Herald Hasselmann, to přičítá jednomu muži: „Sedminásobný vítěz Formule 1 Michael Schumacher je německým sportovním hrdinou. Právě on je nesmazatelně spojen s Ferrari, s týmem, s nímž vybojoval většinu svých titulů.“
Kupodivu, Renault, jehož jezdec Fernando Alonso je dvounásobným vítězem Formule 1 z let 2005 a 2006, byl zmíněn jen 1 procentem respondentů.
Gregoriou ze Synovate řekl, že silná asociace Toyoty a Mitsubishi se závoděním mezi Saudy (19 a 16 procent) odráží popularitu vytrvalostního závodění. „Mitsubishi zaznamenává velké úspěchy na Mistrovství světa Rallye a Rallye Paříž-Dakar, zatímco Toyota dosahuje úspěchů v regionální rallye.“
Popularita MotoGP v Malajsii odráží těsné spojení značek Honda a Yamaha se závoděním (21 a 16 procent). Jedná se o dva nejúspěšnější výrobce v tomto mistrovství silničních motocyklů.
Vliv závodních úspěchů na rozhodování o koupi vozidla, odhalený výzkumem agentury Synovate, spojený navíc silnými asociacemi se značkami, nasvědčuje tomu, že přísloví „Jezdi v neděli, prodávej v pondělí“ stále platí!