Při dojíždění vlakem do zaměstnání a škol lze ušetřit s traťovými jízdenkami

Pro pravidelné cestování vlakem po stejné trase do zaměstnání či do školy lze využít traťové jízdenky. České dráhy je nabízejí v řadě variant pro vzdálenosti do 120 kilometrů. Nejsou totiž výjimkou ani případy, kdy lidé dojíždějí denně do zaměstnání na vzdálenost 100 kilometrů i větší. Velmi frekventovaná je například trasa mezi Pardubicemi a Prahou (104 km), na které trvá jízda běžných rychlíků 1 hodinu 20 minut. Podobně atraktivním se stane od prosince dojíždění za prací z Ústí nad Labem do Prahy (106 km). I zde pojede běžný rychlík cca 1 hodinu 20 minut.

Sdílet

Cestující si mohou pořídit traťové jízdenky v nejrůznějších provedeních jako týdenní pro 7 dní nebo týdenní pouze pro pracovní dny (mimo sobotu a neděli), měsíční nebo čtvrtletní. Děti do 15 let, které dojíždějí do školy, mají zvýhodněnou cenu. Měsíční jízdenky jsou k dispozici také za zvláštní cenu pro mladé lidi – držitele průkazů Junior pas-ISIC.

Velkou výhodou traťových jízdenek je jejich přenosnost a neomezený počet možných cest. Jízdenku tak mohou v době platnosti využívat různí lidé, např. členové rodiny, a to i pro opakované cesty v jednom dni. Hlavně na kratší vzdálenosti ji tak může ráno využít jeden cestující při cestě za prací a odpoledne jiný člověk při jízdě například do kina nebo divadla na večerní představení. Vhodnou volbou dopravního prostředku a větším využitím předplatních jízdenek tak lze ušetřit za jízdné a snížit rodinné náklady na dopravu. Další výhodou je, že jízdenku si lze zakoupit v kterýkoliv den, od kterého se počítá příslušná doba platnosti jízdenky, týdenní jízdenky tak lze např. pořídit od středy do úterý.

V některých oblastech mohou cestující využívat ještě výhodnější doklady integrovaných dopravních systémů, do kterých je železnice zapojena. Předností takových jízdenek není jen samotná cena, ale i skutečnost, že cestujícímu stačí jen jeden jízdní doklad pro více navazujících dopravních prostředků, například vlak – autobus – tramvaj nebo trolejbus a v Praze dokonce metro. Integrované dopravní systémy s účastí železnice fungují kupříkladu v Praze a okolí, na Ostravsku, ve východních Čechách, ve Zlíně, Plzni a na dalších místech ČR.

Příklady cen traťových jízdenek (cena pro dospělé) u vybraných tratí a příklady takových tras ve vybraných regionech ČR a jejich srovnání s obyčejným a zákaznickým jízdným
vzdálenost týdenní (5 dní mimo so a ne) měsíční čtvrtletní obyčejné j. za 1 cestu zákaznické j. za 1 cestu
21 – 25 km 173,– / 17,30 648,– / 16,20 1 555,– / 13,– 34,– 24,–
41 – 50 km 302,– / 30,20 1 134,– / 28,35 2 722,– / 22,70 64,– 42,–
101 – 110 km 576,– / 57,60 2 160,– / 54,– 5 184,– / 43,20 130,– 80,–

Cena traťové jízdenky za dobu platnosti / cena za 1 jízdu při 5 pracovních dnech (týdenní), 20 pracovních dnech (měsíční) a 60 pracovních dnech (čtvrtletní)
21 – 25 km: Brno – Blansko, Praha – Libčice nad Vltavou, Ústí nad Labem – Děčín, Olomouc – Přerov, Ostrava hl.n. – Studénka
41 – 50 km: Praha hl.n. – Benešov u Prahy, Ústí nad Labem – Most, Brno – Vyškov na Moravě
101 – 110 km: Praha – Pardubice, Praha – Ústí nad Labem, Cheb – Plzeň, Ostrava – Olomouc

Petr Štáhlavský
Tiskový mluvčí GŘ ČD

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).