„Při všeobecné dobré znalosti anglického jazyka výběr států není až tak prioritní, mnohem více záleží na druhu a zajímavosti veřejné zakázky. Podnikatelé tak mohou reagovat i na veřejné zakázky z kurióznějších států. Ovšem zde musí počítat s jinými obchodními zkušenostmi a požadavky,“ řekl spolumajitel nejstaršího tuzemského B2B tržiště ABC Českého Hospodářství Predrag Dukič. „Taky hodně záleží na oboru a na obchodních zkušenostech. Menší podniky, kromě opravdu velice specializovaných, nebudou mít o mezinárodní veřejné zakázky příliš velký zájem. Více bude reakcí od větší podniků a společností zaměřující se na export a import.“
Internetové B2B tržiště ABC Českého hospodářství v současnosti eviduje 21 503 veřejných zakázek z celého světa, 857 z nich je z České republiky, 85 je ze Slovenska. Veřejné zakázky z Česka tvoří pouze čtyři procenta, zbytek je ze zahraničí. Tržiště pomáhá českým podnikatelům objevovat nové trhy.
„Za několik let spolupráce naše společnost, která se už více jak 11 let výhradně specializuje na Vietnam, získala 70 až 80 procent svých klientů právě díky ABC Českého Hospodářství,“ připustil Marcel Winter z marketingové společnosti WMC. „Operativnost a rychlost kontaktu zájemců o marketingové služby WMC ve Vietnamu je díky internetovému serveru ABC špičková.“
V nabídce internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství jsou veřejné zakázky z afrických i jihoamerických zemí, ale i z Albánie, Finska, Malty nebo Turecka. 98 procent veřejných zakázek ze zahraničí však pochází ze zemí Evropské unie.
„Primárně jde o země, kde se naši podnikatelé domluví. To znamená Německo, Rusko, Francie a u podnikatelů na severu Moravy a Čech to budou reakce na polské veřejné zakázky. Jsou to i země, které jsou nám blízké, a podnikatelé tak více znají situaci na daném trhu,“ upřesnil Dukič.
Ze zahraničních tendrů nabízí internetové B2B tržiště ABC Českého Hospodářství nejvíc příležitostí z Francie, které tvoří 31,07 procenta celkového počtu veřejných zakázek mimo Českou republiku. Na druhém místě je Německo s necelými jedenácti procenty, následuje Itálie s téměř osmi procenty. Z Francie je nejvíc veřejných zakázek z oboru stavebnictví, následují služby a obchod, finance, lidské zdroje, obor strojů a průmyslové spotřeby, doprava, automobily, přeprava a skladování. V Německu je největší poptávka po oborech stavebnictví, služby a obchod, stroje a průmyslové potřeby, doprava a automobily, nábytek a vybavení budov. Podobná struktura panuje i ve Španělsku. V Itálii a v Polsku je zájem také o obor zdraví a krása, hlavně o lékařské pomůcky a přístroje.
„Dominují veřejné zakázky z oborů stavebnictví, obchodu a služeb, dopravy a strojů a průmyslových potřeb. U služeb hraje prim projekční a inženýrská činnost, poradenství a úklidové služby,“ shrnul Predrag Dukič, spolumajitel B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.