Hlavní navigace

Pozor na prošlé potraviny!

V nabídce obchodů se vyskytují potraviny s prošlou lhůtou minimální trvanlivosti. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky na to upozorňují spotřebitelé, kteří se dotazují, zda takový prodej zákon povoluje a zda nejde o výrobky, které jsou zdravotně závadné.

Sdílet

Nedávno se na Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) obrátil spotřebitel z Prahy, který nakoupil v tržnici v Praze Holešovicích výrobek Cantalou mléčná čokoláda 300 g, vyrobený ve Španělsku. Na nalepeném česky psaném štítku výrobku byla vyznačena minimální trvanlivost 30.9.2004, ale na originálním obalu byla formou zářezů vyznačena doba kratší – březen 2004.

Přitom ovšem spotřebitel koupil čokoládu až 23. října 2004, tedy více než tři týdny po uplynutí nové doby minimální trvanlivosti. Naši organizaci se spotřebitel rozhodl kontaktovat jednak kvůli klamavé informaci od prodávajícího, a jednak také kvůli obavě ze zdravotní závadnosti výrobku. SOS předalo podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci, řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS.

Inspektorát SZPI v Praze provedl kontrolu u prodejce v Pražské tržnici a zakázal Cantalou mléčnou čokoládu prodávat. Ve vyjádření SZPI se mj. říká: Potraviny s prošlým datem minimální trvanlivosti lze uvádět do oběhu za předpokladu, že budou odděleně umístěny a zřetelně označeny. Prvotním předpokladem, za který zodpovídá prodejce, je, že budou zdravotně nezávadné. SZPI zahájila s prodejcem správní řízení ve věci uložení pokuty. Navíc zjistila, že uvedená čokoláda nebyla jediným výrobkem s prošlým datem trvanlivosti, který se prodával.

SZPI provedla kontrolu i u dovozce a zjistila, že si nechal na danou čokoládu udělat mikrobiologické a chemické rozbory, které byly vyhovující a že měl souhlas španělského výrobního závodu s prodloužením minimální doby trvanlivosti. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky upozorňuje spotřebitele, že se mohou zejména nyní při předvánočních nákupech setkat s různými nesrovnalostmi a triky prodávajících. Současně SOS vyzývá spotřebitele, aby si svá podezření nebo zjištění, že něco není v pořádku, nenechávali pro sebe.

Podle zákona nikdo nesmí klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje, anebo zamlčet údaje o skutečných vlastnostech výrobků nebo služeb či úrovni nákupních podmínek. Svůj podnět mohou spotřebitelé předat přímo Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI) například prostřednictvím internetu na www.szpi.gov.cz. Předání podnětu může také zprostředkovat SOS, připomněl František Lobovský.

Konkrétní spotřebitelský poznatek mohou spotřebitelé umístit do internetové Databáze spotřebitelských zkušeností (www.databaze.spotrebitele.info). Aktuální informaci o právech, která vyplývají z platného zákona, či aktuální kontaktní adresy státních dozorových orgánů apod. mohou získat například na poradenské lince SOS po telefonu 900 08 08 08 (za dotovanou cenu 8 Kč/min), která je v provozu každý pracovní den od 8 do 17 hodin.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).