Hlavní navigace

Pojistné podvody se meziročně zdvojnásobily, v porovnání s rokem 2008 vykazují nárůst o 450%

[Tisková zpráva] Za první tři kvartály letošního roku odhalila Generali pojistné podovdy za 46 milionů korun. Celkový účet ale může být vyšší, protože další případy jsou v šetření a dosud nebyly uzavřeny.

Sdílet

I tak se výše odhalených pojistných pojistných podvodů meziročně zvojnásobila. Na konci roku můžeme očekávat 100% nárůst proti roku 2009, kdy uchráněná hodnota činila 32 milionů korun. Srovnání s rokem 2008, kdy se částka pohybovala na hranici 11,5 milionů korun a kdy ještě nebyly tolik cítit dopady hospodářské recese, je alarmující. Bude-li trend letošního roku pokračovat, dostaneme se při porovnání let 2008 a 2010 k nárůstu o 450%! Předpokládaný scénář růstu pojistných podvodů v souvislosti s ekonomickou krizí zřejmě získává svou konkrétnější podobu.

Z celkového počtu pojistných podvodů, které detektivové Generali odhalili za první tři kvartály  letošního roku, spadá 52% případů do oblasti havarijního pojištění. Na dalších místech je s 27% povinné ručení a s 19% pojištění majetku. Zbývající 2% odhalených pojistných podvodů spadají do ostatních oblastí pojištění. Například u životního pojištění se s pojistnými podvody setkáváme jen výjimečně.

Nadále zůstávají nejfrekventovanější pojistné podvody u pojištění motorových vozidel, kdy se klienti snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla, na jejichž základě žádají větší odškodnění. Vyjímkou v tomto ohledu nejsou ani časově fingované a posunuté škodní události. Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14% všech hlášených pojistných událostí může být klasifikováno jako pojistný podvod, přičemž údajně až 35% pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést.

Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná  o trestní čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 10 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na zaslání „objasňovacího“ dopisu, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena.

Příklad pojistného podvodu:

Klient hlásí škodu na motorovém vozidle a nárokuje plnění z povinného ručení, které má u Generali zdarma rozšířené o krytí rizika střetu se zvěří. Zřejmě ho k tomu vede minimální spoluúčast jednoho tisíce korun a tak naaranžuje havárii včetně srnčích chlupů. Vyšetřovací tým  nachází rozpory v popisu nehody a nechává u soudního znalce zhotovit posudek o původu zvířecí srsti, která se nacházela na vozidle. A výsledek? Srst pochází z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).