Ve 12ti měsíčním období do dubna 2006 vzrostl index vyspělosti ve „starých“ evropských zemích o 6 %, ovšem v deseti nových členských státech o 16 %. Dynamický rozvoj dostupnosti on-line služeb dokládá míru pozornosti, kterou evropské země v posledních letech této oblasti věnují. Ligu on-line veřejných služeb vede Rakousko, následované Maltou a Estonskem.
„Je patrné, že některé progresivní nové členské státy EU berou eGovernment velice vážně a dosáhly zde obdivuhodného pokroku, když předčily dokonce i některé „staré“ členské státy,“ uvedl Patrik Horný, generální ředitel společnosti Capgemini pro Českou republiku.
Cílem průzkumu je vytvořit měřítko, vůči kterému je možné porovnávat pokroky jednotlivých zemí EU v zavádění on-line veřejných služeb a předávat si nejlepší postupy. Průzkum, který se v dubnu 2006 uskutečnil již pošesté, je základní součástí iniciativy Evropské unie s názvem i2010, jejíž cílem je přinést výhody informační společnosti všem Evropanům. Použitá hodnotící kritéria se vztahují k úrovni on-line služeb a k celkové dostupnosti veřejných služeb on-line.
„On-line poskytování služeb je dnes v EU běžným modelem. Nyní se začíná prosazovat nový přístup založený na inteligentních e–službách, které jsou orientovány na uživatele. Podle našich odhadů může ekonomický dopad výzkumných a vývojových programů v oblasti eGovernmentu v roce 2010 představovat až 1,54 % HDP Evropské unie (166 mil. eur podle HDP v roce 2005), pokud ovšem budou tyto iniciativy podporovány. Proto jsme zahájili ambiciózní akční plán i2010 eGovernment. Měření pokroku členských států při zpřístupňování, zefektivňování a zvyšování orientace jejich on-line služeb na uživatele je nyní důležitější než kdy předtím. Doufám, že tyto výsledky dále povzbudí členské státy při implementaci akčního plánu, k níž se zavázaly na posledním zasedány Rady EU,“ řekla Komisařka EU pro informační společnost a média Viviane Redingová.
Obecné závěry zprávy
On-line vyspělost v poskytování veřejných služeb v členských státech EU dosáhla v roce 2006 celkového skóre 75 % ze sta možných, přičemž téměř 50 % hodnocených veřejných služeb je plně dostupných on-line. Rozdílná úroveň vyspělosti on-line veřejných služeb zasahuje od základního jednosměrného nebo dvojsměrného poskytování informací až po plně elektronické jednání a řízení (kompletně on-line).
Oba sledované ukazatele – ukazatel vyspělosti a ukazatel kompletní dostupnosti on-line veřejných služeb – vykázaly významný celkový nárůst o 10 procentních bodů. Úroveň sofistikovanosti on-line veřejných služeb v tomto roce dosáhla 75 % ze sta možných (oproti 65 % v roce 2005). Kompletně on-line dostupných bylo v zemích EU v době zpracování studie 50 % veřejných služeb (oproti 40 % v roce 2005).
Jak naznačuje ukazatel vyspělosti i kompletní dostupnosti, ve všech dvaceti sledovaných službách si prvenství udržuje Rakousko. Rakouská „platforma eGovernmentu” je názorným příkladem úspěšné cesty k optimalizaci nabídky eSlužeb a zajištění jejich téměř 100% on-line využitelnosti.
Vůbec největšího pokroku dosáhla za uplynulý rok Malta, která se posunula v hodnocení on-line vyspělosti veřejných služeb ze 16. na 2. místo; Estonsko poskočilo z 8. na 3. místo, o které se dělí se Švédskem. Maďarsko se posunulo z 23. místa na 14. a Slovinsko z 15. na 7. „Česká republika zaznamenala v oblasti vyspělosti on-line služeb mírné zlepšení, nevyrovnala se ovšem pokroku většiny ostatních zemí EU. Celkově tak z loňského 22. místa v pořadí vyspělosti on-line veřejných služeb sestoupila o jednu příčku na 23. místo z 28 sledovaných zemí,“ uvedl Patrik Horný
Jednou z priorit akčního plánu i2010 eGovernment je dosáhnout toho, aby se účinný a výkonný eGovernment stal v zemích EU realitou. Budoucí vydání této zprávy se budou zaměřovat na hodnocení tohoto cíle. Toto měření na straně nabídky bude v kombinaci s hodnocením míry akceptace a reorganizace státní správy sloužit k vyhodnocení dopadů akčního plánu i2010 eGovernment.