Jen čtvrtina firem (27 %) se domnívá, že nově platný insolvenční zákon a možnost vložení dlužníka do insolvenčního rejstříku bude účinným nástrojem proti nezaplacení. Oproti tomu téměř polovina tázaných (48 %) nevyužije možnosti vložit dlužníka do registru po 30 dnech od překročení předepsané doby splatnosti, protože mají obavu z narušení obchodních vztahů.
„Výsledky průzkumu ukazují, že mezi firmami zatím není přílišná vůle riskovat dobré obchodní vztahy. Jednou z možností, jak dostat za dodané zboží či služby zaplaceno, bez ohledu na zákonem nabízený insolvenční rejstřík, je pojištění pohledávek. Platnost insolvenčního zákona se nijak neprojevila na nabízených službách, které garantují, že firma dostane za dodané zboží či služby zaplaceno,“ říká Robert Čapka, ředitel pojišťovny Atradius v České republice.
„Anketa potvrdila platnost rad, které dáváme firmám pro případ, že jim není zaplacena faktura. Obecným pravidlem je kontaktovat partnera co nejdříve, třeba druhý den zpoždění. Radíme nezačínat hovor útočně, ale zeptat, se zda údaje sedí a co nastalo za problém. Komunikací lze včas zjistit, jestli zpoždění zavinilo zapomenutí, technický problém nebo záměrná nevůle. Pokud se jedná o to poslední, pak nemá smysl se obávat zhoršení vztahů a doporučujeme ihned začít jednat s inkasní agenturou a využít možností, jako je třeba insolvenční rejstřík,“ dodává Robert Čapka.