V novém jízdním řádu jezdí o 38 % více spojů pro vozíčkáře, přibyla i bezbariérová nádraží

České dráhy se v novém jízdním řádu opět snaží usnadnit cestování vozíčkářům a dalším lidem se sníženou pohyblivostí. Na české tratě tak nově vyjíždí každý den o 402 bezbariérových spojů více než loni. Celkem tak nese označení bezbariérovosti již 1 464 vlaků. Loni firma pořídila 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů v celkové hodnotě přes 2,5 miliardy korun.

Sdílet

Více spojů pro vozíčkáře

Díky dodávce dalších nízkopodlažních souprav byl významně rozšířen počet přístupných vlaků se symbolem bezbariérovosti. V Jízdním řádu 2009 se nám podařilo rozšířit počet pro vozíčkáře přístupných spojů o 38 % na 1 464 vlaků denně, což je asi jedna pětina všech námi vypravených spojů, říká ředitel odboru koncepce a obchodu osobní dopravy Jiří Nálevka. České dráhy tak provozují bezbariérové spoje na téměř všech hlavních tazích a jejich provoz se rozšiřuje i na regionální tratě. Jako příklad bych uvedl spěšné vlaky z Rakovníka do Chomutova a Jirkova, osobní vlaky mezi Rakovníkem a Mostem nebo některé osobní spoje v okolí Brna. Díky novým CityElefantům se zkvalitňuje také rozsah bezbariérové dopravy v hustě obydlené oblasti Prahy a středních Čech, upřesňuje Jiří Nálevka. Ve spolupráci se zahraničními drahami pak přepravíme vozíčkáře např. do Popradu, Košic, Bratislavy, Budapešti, Vídně, Berlína nebo Hamburku.

Více přístupných vagónů a souprav

České dráhy uvedly v roce 2008 do provozu 42 nových nebo modernizovaných vozů a souprav, které jsou upraveny pro cestování vozíčkářů. Celkový objem této investice přesahuje 2,5 miliardy korun. Díky modernizačnímu programu máme nyní k dispozici již 41 elektrických vlaků CityElefant a 72 motorových jednotek Regionova, které podstatně rozšiřují bezbariérovou dopravu mimo hlavní koridorové tratě, uvádí ředitelka odboru provozu osobní dopravy Luďka Hnulíková. V regionální dopravě dnes pořizujeme jen vozidla s úpravou pro cestování vozíčkářů a přednostně vlaky se sníženou podlahou, alespoň v části vozidla, dodává.

Lepší služby, prudký růst zájmu o cestování

České dráhy rozšířily také informační servis o službách na internetu s adresou www.cd.cz/bezprekazek a zjednodušily přepravní podmínky. V minulosti bylo nutné přepravu vozíčkáře objednat až 7 dnů před cestou, nyní u vlaků s řazeným vozem pro vozíčkáře stačí 24 hodin, vysvětluje Luďka Hnulíková a připomíná, že mezinárodním standardem uznávaným v řadě států jsou nejméně 3 dny. Díky pozitivním změnám jsme zaznamenali ohromný nárůst zájmu o cesty vozíčkářů. Loni jsme měli asi 1 200 ohlášených přeprav, což je čtyřikrát více než v roce 2007. Skutečný počet přepravených vozíčkářů je ale ještě vyšší, protože objednávku přepravy uplatňují cestující pouze v případech, kdy potřebují asistenci zaměstnanců ČD.

České dráhy patří mezi přední dopravce v Česku při odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů. Jako zřejmě první dopravce v bývalém Československu uvedly do provozu speciální bezbariérové vagóny, a to ještě před rokem 1989. První informace o síti bezbariérových spojů se objevila v jízdním řádu 1991/92 a zahrnovala pouhých 16 dálkových vlaků. Doba nutná pro objednání přepravy byla tehdy nejméně 7 dní.

Bezbariérové úpravy ve stanicích

Naprostou samozřejmostí jsou bezbariérové úpravy také při rekonstrukcích nádražních budov. V loňském roce provedly České dráhy desítky podobných úprav ve výpravních budovách po celé republice. Nová schodišťová plošina je například v Domažlicích, bezbariérový přístup do haly je nově v Pelhřimově, Luhačovicích nebo v Hradci Králové, toalety mohou od loňského roku bez překážek používat imobilní občané třeba v Mimoni, Pardubicích, Borohrádku, Olomouci, Frýdlantu nad Ostravicí a v řadě dalších stanic. V Ostravě-Kunčicích je nově v provozu kromě bezbariérového WC i výtah na 1. nástupiště.

Celkem 84 stanic je vybaveno mobilními plošinami, které umožňují vozíčkářům nástup do vlaků.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).