Dva giganti evropské kopané se dnes večer utkají na moskevském stadionu v Lužnikách ve finále prestižní Ligy mistrů. Podle rozsáhlé ekonomické studie zadané společností MasterCard, oficiálního sponzora Ligy mistrů UEFA od roku 1994, přinese tento zápas vítěznému týmu více než 108 mil. eur.
V historicky prvním finále dvou anglických týmů se utkají dva současní nejsilnější fotbalové týmy starého kontinentu: FC Manchester United a FC Chelsea. Ať už vyhraje Manchester United nebo Chelsea, z tohoto ostře sledovaného utkání vyjdou oba týmy značně ekonomicky posíleni. Vítězství, ale i samotná účast ve finále, se nepochybně pozitivně odrazí ve zvýšení hodnoty obou klubů. Další peníze přitečou v podobě odměny pro vítězný tým nebo díky vylepšeným sponzorským smlouvám, vysílacím právům a také následného nárůstu prodeje sezónních vstupenek. Celková hodnota překročí podle studie MasterCard částku 108 mil. eur. Zoufat si nemusí ani tým poražených, který si přijde minimálně na 38 mil. eur.
Studie MasterCard, kterou vypracoval jeden z nejuznávanějších odborníků na sportovní byznys na světě, profesor Simon Chadwick z Centra mezinárodního sportovního podnikání (Centre of the International Business of Sport) při Universitě v Coventry, uvádí, že již v průběhu seriálu Ligy mistrů 2007/2008 si jak Manchester United, tak Chelsea, vydělaly více než 38 mil. eur. Celkový přínos z působení v letošním ročníku Ligy mistrů tudíž přinese vítěznému mužstvu více než 146 mil. eur.
Tato čísla značně převyšují ekonomické dopady finále Ligy mistrů v Aténách z roku 2007, kdy podle průzkumu MasterCard mohly vítězstvím kluby AC Milan nebo FC Liverpool získat částku 100 mil. eur; tuto částku si nakonec na účet připsali „Rossoneri“ díky vítězství 2:1.
„Finále Ligy mistrů UEFA 2008 je nejen nejvyšší metou z hlediska evropské klubové kopané, ale rovněž i z hlediska ekonomických přínosů. Jeho celkový efekt pro všechny subjekty by mohl přesáhnout sumu 267 mil. eur. Tím se finále výrazně odlišuje od kvalifikačních, skupinových i vyřazovacích kol turnaje a řadí se tak na stejnou úroveň s dalšími špičkovými jednorázovými sportovními akcemi, mezi něž patří např. finále ligy amerického fotbalu NFL Superbowl,“ okomentoval výsledky studie profesor Simon Chadwick.
MOSKVA NA FINÁLE VYDĚLÁProfesor Chadwick zdůrazňuje, že kluby zdaleka nebudou jedinými subjekty, kterým akce přinese užitek. Pro Moskvu bude finálový zápas znamenat ekonomický přínos ve výši přesahující 44,5 mil. eur. Tato částka vynikne při srovnání s finálovým utkáním pořádaným v Aténách v minulém roce, kdy řecká metropole vydělala na finálovém utkání „jen“ 26 mil. eur.
Chadwick předpokládá, že Moskva bude krátkodobě profitovat zejména z výdajů fotbalových fanoušků v barech, klubech, obchodech, hotelích, sázkových kancelářích a na samotném stadionu v Lužnikách. Moskva bude ovšem z akce ekonomicky těžit i v dlouhodobějším horizontu, a to hlavně díky zvýšenému turistickému ruchu, nárůstu sponzorských výdajů, ale také díky posílení prestiže města plynoucí z pořadatelství takto nákladné a složité akce.
VÝHODY POCÍTÍ I MANCHESTER NEBO LONDÝN
Studie MasterCard dále ukazuje, že z pozitivních ekonomických efektů ve výši přes 12,7 mil. eur se bude těšit i domovské město vítězného týmu. Výhra ve finále přinese vyšší útraty fanoušků v barech, hospodách, obchodech a sázkových kancelářích už v době vlastního finálového zápasu. Dlouhodobě pak přispěje ke zlepšení image a pověsti města, což se odrazí v posílení turistického ruchu.
„Finále Ligy mistrů UEFA bude nezapomenutelnou sportovní událostí pro všechny fanoušky, zejména pro ty, kteří ho prožijí v Moskvě. Náš průzkum realizovaný s profesorem Chadwickem ukazuje, že sport může mít silný ekonomický dopad nejen na zúčastněné týmy, ale také na město hostící finálové utkání. Je nepochybné, že vášeň pro tuto krásnou hru má značný význam pro zúčastněné lokální a národní ekonomiky,“ uvedl Paul Meulendijk, ředitel MasterCard Europe pro sponzoring.
PRVNÍ RYZE BRITSKÉ FINÁLE
Profesor Chadwick upozorňuje, že nejprestižnější evropská fotbalová klubová soutěž může značně těžit z faktu, že v letošním finále se poprvé v historii střetnou dva britské kluby. Aktuální průzkumy ukazují, že aktivní zájem o fotbal má více než polovina dospělých Britů (50,3 %) a návštěvnost utkání momentálně nejkvalitnější evropské ligy Barclays Premier League patří k nejvyšším v Evropě. Očekává se tedy, že do Ruska se vydá hodně přes 42 tisíc britských fanoušků a dalších více než 20 milionů lidí bude zápas sledovat doma v Británii v televizi, na celém světě pak zhruba 100 milionů.
„Společnost MasterCard je oficiálním sponzorem Mistrovství Evropy UEFA v kopané od roku 1992 a Ligy mistrů UEFA od roku 1994. V samém centru fotbalového dění a obchodu se tedy pohybujeme řadu let. Celou tuto dobu pomáháme fanouškům zažívat chvilky vítězství s jejich týmem, tím, že jim usnadňujeme platby za cesty na zápasy, upomínkové předměty, občerstvení, vstupenky na stadiony atd. Naším cílem je, aby si fanoušci mohli užívat skvělé sportovní zážitky. Přesně k tomu jim mohou dopomoci například nové kartové programy nebo podpora plateb u více než 25 milionů obchodníků přijímajících karty MasterCard,“ dodal P. Meulendijk.