Podle studie společnosti MasterCard se v sobotním večerním finále Ligy mistrů UEFA utkají dva z největších světových fotbalových klubů o celkový příjem přesahující 120 mil. eur. Průzkum rovněž vyčíslil celkovou hodnou utkání pro celou evropskou ekonomiku na více než 351,5 mil. eur.
Podle zprávy MasterCard se celkový ekonomický dopad soutěže oproti předchozímu roku zvýšil o 41,5 mil. eur, což naznačuje, že se fotbalovému byznysu daří velmi dobře. Tento údaj je zajímavý zejména proto, že se letošního finále poprvé po pěti letech nezúčastní žádné mužstvo z Anglie nebo Španělska. Týmy z těchto dvou zemí jsou obecně považovány za největší ekonomické tahouny evropského fotbalu. „Hodnota finále Ligy mistrů UEFA 2010 překoná všechny dosavadní rekordy. Je jasné, že fotbal prožívá boom navzdory tomu, že se do finále poprvé po pěti letech neprobojoval žádný anglický ani španělský klub. Finále Ligy mistrů UEFA 2010 bude z hlediska svého masivního ekonomického dopadu znamenat velký milník,“ uvádí profesor Simon Chadwick, jeden z předních světových odborníků na ekonomiku sportu.
Studie společnosti MasterCard odhaduje, že španělské hlavní město Madrid vydělá 50 mil. eur, vítězi Ligy mistrů UEFA vynese 120 mil. eur, zatímco poraženému finalistovi 70 mil. eur. Studie očekává významné zvýšení ekonomického dopadu v porovnání s předchozím rokem ve všech oblastech.
Tabulka: Analýza ekonomického dopadu finále Ligy mistrů UEFA 2010
Dopad |
Částka v roce 2010 |
Částka v roce 2009 |
Zisk za hostování finále |
50 mil. eur |
45 mil. eur |
Zisk pro vítězný klub |
120 mil. eur |
110 mil. eur |
Zisk pro město, v němž sídlí vítězný klub |
17,5 mil. eur |
15 mil. eur |
Zisk pro klub poražený ve finále |
70 mil. eur |
65 mil. eur |
Zisk po evropskou ekonomiku |
94 mil. eur |
75 mil. eur |
Celkový ekonomický dopad finále Ligy mistrů UEFA |
351,5 mil. eur |
313 mil. eur |
Evropský ekonomický růst
Širší evropské ekonomice přinese finále Ligy mistrů EUFA předpokládaných 94 mil. eur. Průzkum společnosti MasterCard předpovídá, že k této částce nejvíce přispějí fandové, kteří utratí vyšší částky za cestování, aby mohli sledovat tuto událost na vlastní oči – a to zejména z Německa a Itálie. Fotbaloví fanoušci ze všech evropských zemí navíc v době okolo finále utratí další peníze za zboží, jako jsou dresy, potraviny a nápoje.
Finále se poprvé hraje v sobotu
Letošní finále se oproti předchozím rokům hraje v sobotu, kdy mají lidé více času na sledování sportu. Díky tomu přijede do Madridu více návštěvníků a více lidí bude utkání sledovat v místních barech nebo restauracích. Konání finále v sobotu tak pravděpodobně bude mít více ekonomických přínosů v různých oblastech, včetně vyšších výdajů na reklamu díky vyšší očekávané sledovanosti televizního přenosu a vyšší útraty lidí za zboží jako jídlo, pití, časopisy a v neposlední řadě také za sázení.