Finanční skupina České spořitelny již šestým rokem v řadě zvyšuje své zisky. Díky odpovědnosti a profesionalitě všech zaměstnanců skupiny naplňujeme a zároveň překonáváme očekávání našich klientů v oblasti kvality služeb,
řekl Jack Stack, předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny. Rok 2005 byl ve znamení značného růstu transakcí, úvěrů, vkladů, aktiv ve správě, atd. Požadavky našich drobných a firemních klientů a klientů veřejného a neziskového sektoru se zvyšují a moji kolegové z ČS pracují usilovně na tom, aby tyto požadavky naplnili a uspokojili tak finanční potřeby těchto klientů. Náš zisk je pouze jedním z měřítek našeho úspěchu,
dodal Jack Stack.
I. VÝZNAMNÉ BODY Z VÝSLEDKŮ ROKU 2005*
Konsolidované, neauditované údaje k 31. prosinci 2005, počítané podle mezinárodních standardů pro finanční výkaznictví (IFRS). Srovnání s výsledky k 31. prosinci 2004:
- Provozní zisk vzrostl o 9,8 % na 12,43 miliardy Kč, z 11,32 miliardy Kč.
- Zisk před zdaněním a menšinovými podíly klesl o 6,5 % na 12,31 miliardy Kč, ze 13,17 miliardy Kč z důvodu prodeje neživotní části Pojišťovny ČS (2,91 miliard Kč) v roce 2004.
- Čistý úrokový výnos se zvýšil o 7,8 % na 18,58 miliard Kč ze 17,24 miliardy Kč.
- Provozní výnosy vzrostly o 6,0 % na 28,85 miliardy Kč z 27,21 miliardy Kč.
- Provozní náklady vzrostly o 3,3 % na 16,42 miliardy Kč z 15,89 miliardy Kč.
- Bilanční suma vzrostla meziročně o 12,4 % na 654,06 miliardy Kč ze 581,78 miliard Kč.
- Klientské úvěry se zvýšily o 18,4 % na 283,42 miliardy Kč z 239,29 miliard Kč.
- Závazky ke klientům se meziročně zvýšily o 8,3 % na 481,56 miliardy Kč ze 444,77 miliard Kč.
- Čistá úroková marže vztažená k hrubým úročeným aktivům se snížila na 3,5 % z 3,7 %.
- Návratnost kapitálu (ROE) se zlepšila na 22,3 % z 21,8 %.
- Výnosnost aktiv (ROA) zůstává stabilní na 1,4 %.
- Poměr nákladů a výnosů (Cost/Income Ratio) se meziročně zlepšil na 56,9 % z 58,4 %.
- Kapitálová přiměřenost podle metodiky BIS mírně klesla na 12,37 % z 13,29 %.
II. HLAVNÍ UKAZATELE
Provozní zisk České spořitelny, vzrostl proti srovnatelnému období minulého roku o 9,8 % na 12,43 miliardy Kč. Zároveň se zlepšil i ukazatel poměru provozních nákladů k provozním výnosům, Cost/Income Ratio, z 58,4 % na 56,9 %. Hlavním zdrojem navyšování provozního a tím i čistého zisku České spořitelny je růst úrokových výnosů.
Čistý úrokový výnos, který dosáhl výše 18,58 miliardy Kč, se ve srovnání s rokem 2004 zvýšil o 7,8 %, což představuje 1,34 miliard Kč. Klíčem k úspěchu byl výrazný nárůst objemu i počtu úvěrových obchodů. Čistý úrokový výnos vzrostl navzdory hladině trvale nízkých úrokových sazeb v české ekonomice. Čistá úroková marže vztažená k celkovým hrubým úročeným aktivům se mírně snížila na 3,5 % z 3,7 %, což bylo výrazně ovlivněno nízkými úrokovými sazbami v této oblasti.
Čisté příjmy z poplatků a provizí se zvýšily o 2 %. Tento nárůst je spojený s objemem transakcí; v loňském roce nedošlo ke zvyšování cen a některé poplatky byly dokonce zrušeny. Pro ilustraci: ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostly příjmy z investování do podílových fondů a transakcí s cennými papíry o 31,1 %, příjmy z platebních transakcí vzrostly o 11,3 %, přičemž např. počet transakcí na sporožirových účtech vzrostl o 22,1 %. Nárůst Čistých příjmů z poplatků a provizí je částečně ovlivněn změnami v nastavení účetní metodologie. Bez tohoto vlivu by nárůst činil 5 %.
K provozním výnosům zřetelně přispěl i čistý zisk z obchodních operací, který se v meziročním srovnání zvýšil o 12,6 % a dosáhl výše 1,47 miliardy Kč, především díky zvýšeným příjmům z obchodních operací a operacím s cizími měnami.
Ve srovnání s rokem 2004 vzrostly provozní náklady o 3,3 % na 16,42 miliardy Kč. Ostatní administrativní náklady se snížily o 0,3 %, zatímco personální náklady ze zvýšily o 4,7 %. Toto zvýšení ovlivnil program Podíl na zisku pro zaměstnance*, bez tohoto vlivu by se personální náklady zvýšily jen o 2,2 %.
Ostatní provozní výsledky, bez dopadu z prodeje neživotní části Pojišťovny ČS, vzrostly o 0,81 miliardy Kč, zejména díky obchodování s cennými papíry v portfoliu na prodej a sníženému příspěvku do Fondu pojištění vkladů.
Bilanční suma vzrostla o 12,4 % na 654,06 miliardy Kč z 581,78 miliardy Kč díky zvýšení objemu klientských úvěrů (meziročně o 25,4 % bez započtení pohledávek vůči České konsolidační agentuře).
III. UKAZATELE OBCHODNÍ ČINNOSTI
Objem celkového portfolia klientských úvěrů vzrostl za minulý rok o 18,4 % na 283,42 miliardy Kč Růstový trend lze přisoudit několika skutečnostem: pokračujícímu zvyšování příjmů obyvatelstva, nízkým úrokovým sazbám, inovaci produktů, které reagují na poptávku klientů a na legislativní změny, kvalitnímu poradenství a prodejním dovednostem ČS, atd.
Portfolio úvěrů obyvatelstvu dosáhlo objemu 132,27 miliard Kč, což představuje meziroční růst o 36,2 %. Zásluhu na tomto výsledku mají zejména úvěry na financování bydlení, tj. hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření. Hypoteční úvěry fyzickým osobám se zvýšily o 47,6 % na 56,67 miliard Kč (celkové hypoteční úvěry se zvýšily o 46,5 % na 81,52 miliard Kč). Překlenovací úvěry a úvěry ze stavebního spoření zaznamenaly růst o 25,8 % na 19,45 miliardy Kč. Významně se zvýšily i objemy hotovostních a spotřebitelských úvěrů občanům, a to o 29,6 % na současných 41,04 miliardy Kč (včetně kontokorentních úvěrů na sporožirových účtech).
Výrazný růst vykazují také úvěry drobným podnikatelům a malým a středním podnikům. V průběhu roku 2005 se zvýšil objem portfolia těchto úvěrů o 25,5 % a dosáhl úrovně 44,57 miliard Kč. Úvěry velkým korporacím se zvýšily o 23,4 % na 53,67 miliard Kč. Úvěry určené subjektům veřejného sektoru vzrostly o 10,4 % na 14,99 miliard Kč. Jediným klesajícím segmentem jsou úvěry a pohledávky vůči České konsolidační agentuře (ČKA), které zaznamenaly snížení o 39,4 % na 15,65 miliard Kč.
Pokračoval růst objemu klientských vkladů občanů, a to o 5,6 % na 378,38 miliardy Kč, zejména na sporožirových účtech, vkladech stavebního spoření a úložkách penzijního připojištění. Celkově se závazky ke klientům zvýšily o 8,3 % na 481,56 miliardy Kč.
Výrazně se zlepšil poměr klientských pohledávek (úvěrů) vůči závazkům ke klientům (vkladům), a to z 53,8 % na 58,9 %. Česká spořitelna předpokládá zvýšení tohoto poměru v příštích dvou letech na více než 70 %.
Dynamickým tempem se zvyšuje počet vydaných kreditních karet. Ve srovnání s rokem 2004, vzrostl jejich počet o 66,5 % a činí již více než 340 tisíc. V průběhu roku 2005 přišla Česká spořitelna se třemi významnými novinkami. Studenti vysokých škol mohou získat kreditní kartu v rámci Programu Student+, kreditní kartu lze získat k hypotečnímu úvěru a klienti mohou žádat o kreditní kartu prostřednictvím bezplatné telefonní linky 800 207 207. Celkový počet platebních karet dosáhl úrovně 2,94 miliónu, což značí nárůst o 6,6 %. Od 15. října 2005 ručí Česká spořitelna za všechny transakce provedené ztracenou nebo odcizenou platební kartou od okamžiku, kdy klient kartu zablokuje.
Stabilně roste počet klientů využívajících základní nástroj přímého bankovnictví v České spořitelně, a to služby Servis 24. V průběhu roku 2005 se počet klientů Servisu 24 zvýšil o 19,9 % na 994 tisíc (včetně GSM Banking). V roce 2005 byl Servis 24 významně inovován řadou nových funkčností a rozšířením bezpečnostních prvků o autorizační SMS kódy, grafickou klávesnici a změnu limitu transakcí. Mezi nové funkčnosti patří anglická verze internetbankingu, přeshraniční platební styk v rámci zemí EU, avíza transakcí zahraničního platebního styku, možnost zobrazení penzijního připojištění, zavedení nových podpůrných funkcí a integrace GSM bankingu do služby Servis 24 GSM Banking.
Osobní produktové balíčky České spořitelny, určené ke komplexní správě financí a zaměřené na jednotlivé skupiny klientů – děti, studenty, rodiny, náročné klienty a seniory, využívalo na konci roku 2005 již 1 089 000 klientů což představuje meziroční nárůst o 59,1 %.
IV. DŮLEŽITÉ UDÁLOSTI ROKU 2005
- Česká spořitelna přijala Kodex bankovních služeb, ve kterém dobrovolně vyhlásila vlastní standardy bankovních služeb pro své klienty z řad občanů. Zároveň se Česká spořitelna hlásí k dodržování všech bodů Kodexu chování mezi bankami a klienty, který vydává Česká bankovní asociace. Ve svém vlastním kodexu se pak Česká spořitelna zavazuje zajišťovat pro klienty ještě příznivější podmínky služeb, než požaduje kodex České bankovní asociace.
- Finanční skupina České spořitelny vyhlásila v září 2005 „Program efektivity 2005–2006“. Program spočívá ve snižování všeobecných provozních nákladů o 750 milionů Kč v letech 2005 až 2006 a týká se personálních a administrativních nákladů.
- V srpnu 2005 zvýšila ratingová agentura Standard & Poor's rating dlouhodobých závazků České spořitelny z BBB+ na A- a výhled ze stabilního na pozitivní.
- V roce 2005 působila Česká spořitelna jako lokální kotační agent duální emise akcií a vyměnitelných dluhopisů Orco Property Group, a také duální emise akcií Central European Media Enterprises Ltd. Česká spořitelna se stala nejaktivnějším kotačním agentem akcií na pražské burze.
- V roce 2005 skupina Erste Bank zavedla pro své zaměstnance projekt Podíl na zisku. Projekt je odrazem úsilí Erste Bank podělit se o zisk skupiny se všemi jejími zaměstnanci. Zaměstnanci skupiny Erste Bank tak dostávají mzdu, bonus – v závislosti na výkonech, benefity a podíl na zisku – v závislosti na výsledcích skupiny. Ze zisku za rok 2004 každý zaměstnanec ČS dostal €200, ze zisku za rok 2005 to bude o 75 % více, € 350.
- Česká spořitelna zavádí ve spolupráci se společností NCR a Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých (SONS) bankomaty pro nevidomé nebo slabozraké občany.
- Na jaře zahájil Antimonopolní úřad vyšetřování v České spořitelně a dvou dalších velkých českých bankách pro údajné kartelové jednání. Po několika měsících vyšetřování vydal úřad rozhodnutí, v němž podle obecného očekávání došel k závěru, že žádný kartel neexistuje. Také Ministerstvo financí ČS přišlo loni s aktivitami zaměřenými na bankovní sektor. Poté, co upustilo od pokusů regulovat ceny a porušovat tak principy tržní ekonomiky, rozvinula se mezi ministerstvem, bankami a spotřebitelskými organizacemi přínosná debata která vyústila ve vznik Kodexu bankovního sektoru v ČR a několik dalších kroků na ochranu spotřebitelů.
- Za účelem posílení kapitálové báze v souvislosti s dynamickým růstem úvěrových obchodů emitovala Česká spořitelna desetileté podřízené dluhopisy v celkovém objemu 3 miliardy Kč.
- Od roku 2005 pracují bankomaty České spořitelny jako multifunkční centra. Ve všech bankomatech je možné zadávat příkazy k úhradě a provést platbu pojistného společnosti Kooperativa. Banka tuto službu nabídla jako první na trhu.
- V průběhu celého roku 2005 nabízela Česká spořitelna velmi úspěšné a žádané zajištěné investiční produkty. ESPA-ČS zajištěné fondy kombinují stoprocentní zajištění kapitálu s možností získat podíl na případném růstu akcií.
- V konkurenci více než sedmdesáti prací z celé Evropy zvítězila kampaň České spořitelny a Nadačního fondu Mamma pod názvem „I drobná platba se může stát drahocennou“ a získala tak cenu Grand Prix 2005, kterou uděluje Evropská asociace pro finanční management a marketing (EFMA). Cena potvrdila úspěch iniciativy, díky které se během dvou měsíců podařilo vybrat více než 3,5 miliónu Kč, za které byl zakoupen mamograf, přístroj nezbytný k účinné prevenci a diagnostice rakoviny prsu.
V. VÝHLED ČESKÉ SPOŘITELNY NA ROK 2006
„V roce 2006 bude Česká spořitelna urychlovat zvyšování výnosů prostřednictvím zvyšování objemu úvěrů a transakcí. Díky perfektní kvalitě služeb doufám, že dosáhneme více než průměrného zvýšení“, řekl Jack Stack.
Základní strategická vize Finanční skupiny České spořitelny zůstává neměnná:
- pomáhat všem skupinám klientů při naplňování veškerých jejich finančních cílů,
- poskytovat špičkové služby, srovnatelné se službami špičkových bank v Evropské unii,
- být dobrým partnerem společnosti, v níž působíme.
Strategickými segmenty, kterým bude věnována hlavní pozornost, jsou:
- soukromá klientela,
- malí podnikatelé,
- malé a střední firmy i velké korporace,
- klientela z oblasti veřejného či neziskového sektoru a
- finanční instituce.
V oblasti hospodářských výsledků je strategickým cílem výrazné zvyšování výnosů vycházející ze silné pozice ČS v distribuci, produktech a kvality služeb. Současně bude ČS pokračovat v důsledném řízení provozních nákladů a investic. V roce 2006 Česká spořitelna očekává:
- Meziroční nárůst zisku o více než 10 %.
- Návratnost vlastního kapitálu (ROE) nad 20 % podle mezinárodních standardů pro finanční výkaznictví na úrovni konsolidovaného celku.
- Podíl nákladů a výnosů (Cost Income Ratio) pod úrovní 54 %.
- Podíl úvěru ke vkladům bude činit 63 %– 65 %.